Jak nie stracić klienta, którego już pozyskaliśmy? Wykorzystajmy dostępne narzędzia

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Stara marketingowa prawda głosi, że żaden klient nie jest na zawsze. Zmieniają się nasze upodobania, zainteresowania, oczekiwania. Według Worldpanel UK Shopper Survey aż 50% klientów lojalnych w dniu dzisiejszym za rok wykaże przywiązanie do zupełnie innej marki. Subiektywnie sądzę, że o wiele wcześniej. W jaki więc sposób zatrzymać klienta przy sobie, przekonać do kolejnych usług, do następnych zakupów, do powrotu?

Według badania Ericsson Consumer Lab aż 38% ankietowanych zmieniło operatora sieci komórkowej pod wpływem lepszej oferty lub korzystniejszej ceny. Im młodsze pokolenie tym chętniej decyduje się na zmianę marki, z której przecież korzysta dość często. Do dyspozycji mamy dziś co najmniej kilka narzędzi, które pozwolą nam na pozostanie w kontakcie z dotychczasowym klientem, przy okazji budowania relacji oferowanie również kolejnych nowości. Z umiarem lecz niezwykle skutecznie.

Jak efektywnie wykorzystać remarketing?

Kiedy na szkoleniach pytam o remarketing większość osób kręci głową. Kojarzy nam się ze spamem, nieprzydatnymi informacjami. Niestety, wykorzystywany jest zazwyczaj nieumiejętnie, nieefektywnie i w sposób, w jaki efektem pozostaje jedynie wydany budżet. Możliwości jest natomiast wiele. Po pierwsze, wykorzystuj go by oferować klientom komplementarne do już zakupionych produkty. Jeżeli kupił u Ciebie krążek hokejowy, zaoferuj mu kij oraz ochraniacze. Jeżeli kupił telefon, niech zainteresuje się dodatkowym etui. To prosty sposób, dodatkowo budzący zaciekawienie.

Prowadzisz bloga firmowego? Może być on przydatny Twoim klientom? Wykorzystaj remarketing do promocji kolejnych artykułów. Sam dziwię się temu jak niewiele osób korzysta z tego sposobu. Klient będzie zadowolony ponieważ dostarczysz mu wiedzy, rozrywki, informacji zamiast nachalnej sprzedaży. Przy okazji zyskasz kolejne punkty i pozostaniesz w świadomości odbiorcy. Zacznie wracać do Ciebie regularnie, z czasem ze zwykłego przyzwyczajenia.

E-mail marketing ma się całkiem dobrze

W dobie wszechobecnych mediów społecznościowych e-mail nadal świetnie sprzedaje, nadal pozwala utrzymywać relacje, nadal jest aktywnie wykorzystywany. W jaki sposób? Niestety, zazwyczaj błędnie. Wielokrotnie dostaję wiadomości, po których rezygnuję z subskrypcji ponieważ nie stanowią dla mnie żadnej wartości. Nawet jeśli regularnie otrzymuję promocje i rabaty, nie zawsze z nich przecież korzystam i w końcu uznam, że są mi one zbędne. Segmentuj odbiorców tak dokładnie jak to możliwe. Badaj ich zainteresowania, reakcje, kliknięcia w linki. I personalizuj wiadomości. W jednym z artykułów na tym blogu dokładnie opisałem cały proces.
Ponowne pozyskanie tego samego klienta jest kilkukrotnie tańsze niż pozyskanie nowego.
Pamiętaj także, że nawet standardowy newsletter nie powinien stanowić jednostronnej komunikacji. Pisz tak, by odbiorca mógł i chciał odpisać. Tylko wtedy wiadomość będzie dla niego w jakikolwiek sposób korzystna. Wymagaj reakcji, jakiejkolwiek. Niech kliknie w wybrany link, niech udzieli odpowiedzi, niech wybierze interesujący go segment produktów, który pozwoli Ci lepiej dobierać przekaz. Całość wymaga czasu, jednak to jedyna droga do utrzymania zainteresowania przez więcej niż jedną wizytę.

Jak wykorzystać social media do utrzymania klienta?

Najprostszą odpowiedzią jest oczywiście remarketing na Facebooku. Działa identycznie jak w ekosystemie Google, z bardzo precyzyjnymi możliwościami dodatkowego targetowania. To jednak oczywisty dodatkowy koszt. Może więc zatem warto spróbować stworzyć tematyczną grupę na Facebooku, która zbierze wokół siebie osoby zainteresowane usługami w Twojej branży? Sprzedajesz elektronikę? Może warto stworzyć grupę, której użytkownicy będą doradzali sobie w wyborze sprawdzonego sprzętu? Pomysłów jak zawsze jest wiele.

Jeśli w Twojej branży istnieje sposobność tworzenia treści atrakcyjnych wizualnie wykorzystaj chociażby możliwości jakie daje dziś Instagram. To nie tylko medium w którym umieszczasz ciekawe zdjęcia lecz coraz częściej także świetne treści video, które wykorzystać możesz by w naturalny sposób zmniejszyć standardowy dystans dzielący klienta i markę. Działaj kreatywnie i nie zastanawiaj się nad wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań, które mają przecież służyć konwersji w Twoim biznesie.

Jakie narzędzia warto stosować?

Oprócz standardowych kampanii Google Ads oraz Facebook Ads pamiętaj także o aplikacjach do e-mail marketingu takich jak Freshmail, Mailchimp bądź Mailer Lite. Obowiązkowo używać musisz Google Analytics, dzięki któremu jasno stwierdzisz który klient jest nowy a który wraca do Ciebie po pewnym czasie. Warto zainteresować się także takimi aplikacjami jak Yandex Metrica, Crazy Egg, Mixpanel oraz Heap Analytics. Większość z nich albo już opisałem, albo poradniki z nimi związane wkrótce ukażą się na blogu. Korzystaj i testuj, to najlepsza droga do utrzymania uwagi odbiorców.

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji:

Dowiedz się w jaki sposób skutecznie pozyskiwać nowych klientów i rozwijać swój biznes!

Już ponad 2500 osób korzysta z mojego doświadczenia, teraz czas na Ciebie!