Jak stworzyć skuteczny landing page? Zacznijmy od podstawowych wskazówek!

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu i reklamie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Z pojęciem „landing page” wiele osób spotka się na tym blogu po raz pierwszy. Tak wynika przynajmniej z moich obserwacji. Wciąż niemałe budżety emisyjne wydawane są na kampanie, których celem jest przekierowanie użytkownika na nieatrakcyjną, nieczytelną i nieefektywną stronę firmową. Kolejną wizytówkę, stworzoną często za niemałe pieniądze, z kilkoma zakładkami, nieintuicyjną nawigacją oraz losowo wybranymi, stockowymi zdjęciami. Wizytówkę, która w żaden sposób nie spełnia powierzonych jej zadań.

Zanim zaczniemy, odpowiedz sobie na jedno, bardzo ważne pytanie. W jakim celu tworzysz własną stronę firmową? Zapomnijmy w tym miejscu o funkcji czysto informacyjnej, dzisiaj nie ma już ona znaczenia. Twoja strona firmowa powinna sprzedawać? Generować zapytania? Zbierać leady i dane potencjalnych klientów? Z doświadczenia wiem, że albo nie realizuje żadnego z powyższych założeń albo skupia się na wszystkich wymienionych, prowadząc do tego samego, mocno niezadowalającego efektu. Zatem, czym jest landing page i dlaczego powinniśmy wykorzystać go w naszych działaniach?

Dlaczego warto stworzyć osobny landing page?


Wymienić mogę zaledwie dwa, jednak najważniejsze powody. Po pierwsze, jest prosty. Po drugie, jego celem jest realizacja jednego, konkretnego założenia, odkładając na bok wszystkie pozostałe. Bardzo często słyszę bowiem błędne założenie mówiące o tym, że odbiorca sam zdecyduje co jest dla niego istotne. Jeżeli spodoba mu się oferta, znajdzie zakładkę z kontaktem. Jeśli zainteresuje go newsletter, zostawi swoje dane. Jeśli natomiast będzie chciał cokolwiek od nas kupić, sam znajdzie interesujący go produkt. Nic bardziej mylnego, jak zwykł powtarzać Radosław Kotarski.

Nazywany potocznie social proof, według raportów Nielsena, stanowi obecnie najważniejszy czynnik mający wpływ na sprzedaż oraz wzrost konwersji.
Skuteczny landing page każdym elementem, każdą linijką tekstu, każdą grafiką prowadzi użytkownika za rękę do zakładanej przez nas reakcji. Zanim więc rozpoczniemy, sprecyzuj dokładnie swoje oczekiwania. Jaki element jest dla Ciebie najważniejszy? Na czym zależy Ci najbardziej? Jeśli zajmujesz się usługami, pozyskanie zapytania od potencjalnego klienta powinno być dla Ciebie priorytetem. Wszystkie inne elementy przestają mieć znaczenie. Zapomnij o newsletterze, nowych fanach na Facebooku czy prezentowaniu zdjęć z wyjazdu integracyjnego. Według danych MECLABS aż 48% landing page zawiera w sobie więcej niż jedną ofertę. Zajmijmy się zatem jedynie pozyskaniem potencjalnego klienta.

Od czego zacząć tworzenie landing page?

Nie jestem grafikiem. Nie jestem programistą. Korzystam z Landingi.com. Nie znalazłem do tej pory prostszej aplikacji do tworzenia własnych stron docelowych, od dawna więc ma swoje miejsce się na liście najczęściej używanych przeze mnie narzędzi. Zanim jednak przejdziemy do projektowania, pojawia się kilka kolejnych pytań, na które musisz samodzielnie odpowiedzieć.

Czy potrafisz wymienić jedną, unikalną korzyść związaną z Twoją usługą? Zapomnij jednak o profesjonalizmie, świetnych cenach, wysokiej jakości i nieprawdopodobnej obsłudze klienta. To już było i mam nadzieję, że nie wróci. Jaki konkretnie problem Twojego potencjalnego klienta rozwiązuje usługa, którą chcesz sprzedać? W tym miejscu dam Ci chwilę na zastanowienie… Już? Wiemy więc czego oczekujesz od potencjalnego klienta oraz jaką korzyść możesz mu zaoferować. Połowa drogi za nami.

O czym musisz pamiętać projektując landing page?

Istnieje kilka niepodważalnych zasad, których musimy się trzymać tworząc naszą stronę docelową. Pierwszą z nich jest konieczność zawarcia wszystkich najważniejszych informacji, łącznie z formularzem bądź prezentacją produktu, na naszej stronie bez konieczności jej przewijania. Jak informuje Interactive Marketing, od momentu wejścia na naszą stronę mamy jedynie 8 sekund na to, by przekonać odbiorcę do pozostania. Oznacza to, że albo skupimy jego wzrok na najważniejszej treści, albo zacznie on przeglądać naszą stronę, tracąc jednak istotne skupienie.

Skuteczny landing page każdym elementem, każdą linijką tekstu, każdą grafiką prowadzi użytkownika za rękę do zakładanej przez nas reakcji.
Czy wiesz, że używanie wideo zwiększa ilość konwersji nawet o 86%? Czy wiesz również, że pojedyncze, skoncentrowane na najważniejszym zadaniu call to action zwiększa współczynnik konwersji o 121%? Dane pochodzą z badań publikowanych między innymi przez WordStream i chociaż są to jedynie średnie, dotyczące zapewne setek landing page, prowadzone przeze mnie dotychczas kampanie przynoszą bardzo zbliżone wnioski.

Wiesz jaka zakładka na tym blogu odwiedzana jest najczęściej? Niewiele osób odpowie poprawnie, kierując się w stronę opinii. Nazywany potocznie social proof, według raportów Nielsena, stanowi obecnie najważniejszy czynnik mający wpływ na sprzedaż oraz wzrost konwersji. Aż 83% potencjalnych klientów opiera się na rekomendacji! Element ten umieść więc wysoko w strukturze Twojego landing page. Im bardziej znanych klientów obsługujesz, tym większe zaufanie do Twoich działań. Wykorzystaj to.

Często zadawane mi pytanie dotyczy tego jak długi powinien być landing page. Zazwyczaj odpowiadam… jak najdłuższy! Jedynym ograniczeniem jest szybkość wczytywania się strony. Nawet 1 sekundowe opóźnienie może prowadzić do znacznego obniżenia współczynnika konwersji. Pamiętajmy jednak o tym, że jeśli nagłówek i opis naszej usługi przekonają potencjalnego klienta do złożenia zapytania, dalszej części witryny prawdopodobne nie zobaczy. Jeżeli jednak szukał będzie kolejnych informacji, każdy kolejny blok treści może przynieść nam konwersję. Po każdym z nich umieszczajmy więc nasz formularz. Dobrą praktyką jest stosowanie minimum trzech, jeżeli jednak umieścisz ich pięć lub sześć, jedynie zwiększysz swoje szanse na pozyskanie klienta.

Tematu związanego z landing page nie da się rozwinąć w jednym zaledwie artykule, jeżeli więc interesuje Cię optymalizacja, możliwe do przeprowadzenia testy czy przykłady najskuteczniejszych stron docelowych poszukaj innych wpisów na tym blogu. Mam nadzieję, że pomogą Ci skutecznie zwiększyć liczbę Twoich potencjalnych klientów.

Dowiedz się w jaki sposób skutecznie pozyskiwać nowych klientów i rozwijać swój biznes!

Już ponad 2500 osób korzysta z mojego doświadczenia, teraz czas na Ciebie!