Jak zainstalować Google Analytics, skonfigurować oraz analizować dane?

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu i reklamie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Google Analytics to wciąż, pomimo kilku niedogodności, najlepsze a zarazem najbardziej niedoceniane narzędzie do analizy naszych działań, nie tylko w Internecie. Pomimo prawdopodobnie oczywistej konieczności optymalizacji naszego biznesu w kierunku generowania coraz większego przychodu wciąż wiele firm w żaden sposób nie monitoruje uzyskiwanych przez siebie wyników. Szczególnie niezrozumiałe jest to w przypadku sklepów internetowych, w których praktycznie wszystkie statystyki mają ogromne znaczenie dla podniesienia poziomu sprzedaży.

Kto powinien korzystać z Google Analytics? Praktycznie każdy. Nieistotne czy posiadamy statyczną witrynę firmową, sklep internetowy czy też prowadzimy bloga analiza ruchu naszej strony internetowej to podstawa do podejmowania dalszych działań promocyjnych oraz optymalizacji. Pomimo konieczności posiadania tak niezbędnego narzędzia wciąż wielu przedsiębiorców prowadzi swoje działania „na oko”, przez co często niemałe budżety przeznaczane są na zupełnie nieefektywne decyzje.

Jak zainstalować Google Analytics?

W praktyce jest to najprostsza część całego procesu. Wystarczy bowiem, że posiadamy jakikolwiek adres mailowy dla usług Google bądź w bardzo intuicyjny sposób założymy nowy. Rozpoczynając instalację skryptu od głównej strony Google Analytics zostaniemy przeprowadzeni przez cały proces krok po kroku, nie powinno więc stanowić to najmniejszego problemu.

Google Analytics

W trakcie instalacji poproszeni zostaniemy o wybór wersji Google Analytics jakiej chcemy użyć. Opcja Universal Analytics wprowadzona została w 2012 roku, będąc rozszerzeniem dotychczasowych możliwości monitorowania naszej witryny. W tym momencie wybór pozostaje więc oczywisty. Poniżej znajdziemy także kilka pól tekstowych, w których uzupełnić musimy nasze dane, łącznie z adresem badanej strony internetowej.

Google Analytics to wciąż najważniejsze narzędzie pozwalające na optymalizację naszego biznesu w sieci.

Przed nami teoretycznie najtrudniejsza część zadania. Otrzymany w wyniku konfiguracji usługi tzw. „kod śledzenia” umieścić musimy w kodzie naszej strony internetowej. Warto jednak pamiętać, że jeżeli korzystamy z WordPressa bądź któregoś z popularnych skryptów e-commerce kod śledzenia dodać możemy bezpośrednio w panelu naszego sklepu bądź poprzez odpowiednią wtyczkę.

Od tej pory skrypt Google Analytics jest już zainstalowany. Dla pewności powinniśmy odczekać kilka godzin aby sprawdzić, czy skrypt zbiera poprawnie dane z naszej witryny. Jeżeli tak, od tej pory śledzić możemy uzyskiwane przez nas wyniki czekając do dnia, w którym zebrane dane będziemy mogli efektywnie wykorzystać.

Co oznaczają poszczególne statystyki?

Aby opisać wszystkie statystyki udostępniane nam przez Google Analytics prawdopodobnie powstać musiałoby kilka bardzo szczegółowych wpisów. Na początku warto więc skupić się na tych, które mają dla nas największe znaczenie. Analizując takie dane jak liczba sesji, czas sesji czy współczynnik odrzuceń jesteśmy w stanie wyciągnąć wnioski, które pomogą nam poprawić naszą witrynę, nie tylko ułatwiając użytkownikom jej odbiór, lecz także podnosząc naszą konwersję czy zwiększając liczbę czytelników na blogu.

Google Analytics

Sesje – Ogólna liczba odwiedzin strony przez wszystkich użytkowników. Zawiera w sobie także kilkukrotne odwiedziny jednego użytkownika, dzięki czemu otrzymujemy dokładne informacje dotyczące faktycznego ruchu na naszej stronie.

Użytkownicy – Liczba niepowtarzających się osób, które odwiedziły naszą witrynę. W praktyce informuje nas o tym jak duża liczba osób dowiedziała się o naszej stronie internetowej bez względu na to czy odwiedziła ją raz czy też kilkukrotnie.

Odsłony – Prowadząc własną stronę internetową wszystkie swoje działania kierujemy ku temu, by użytkownik spędził na niej jak najwięcej czasu. Oznacza to, że powinien odwiedzić maksymalną możliwą liczbę podstron zanim opuści naszą witrynę, czego podsumowaniem są właśnie powyższe dane.

Strony / Sesja – Skoro wiemy już jak wiele podstron odwiedzili nasi użytkownicy warto wiedzieć także jak wiele z nich odwiedzonych było w czasie jednej wizyty. W przypadku sklepów internetowych statystyka ta powinna być stosunkowo duża, w przypadku blogów użytkownicy trafiający z wyszukiwarki Google odwiedzają najczęściej tylko stronę wpisu na jaki właśnie trafili.

Średni czas trwania sesji – Jedna z najistotniejszych statystyk dostępnych w Google Analytics. Jednocześnie najlepszy sposób aby analizować jakość kierowanego na stronę ruchu. Warto mimo wszystko porównywać ją z innymi danymi, okazać się bowiem może, że długi czas spędzony na stronie jest efektem zagubienia zamiast zainteresowania proponowaną treścią.

Współczynnik odrzuceń – Najbardziej niezrozumiała dla większości osób statystyka dostępna w panelu. Oznacza bowiem ilość osób, które odwiedziły tylko jedną podstronę naszej witryny po czym ją opuściły. Główny powód? Prawdopodobnie użytkownik nie znalazł na naszej stronie dokładnie tego czego szukał. W przypadku blogów prawdopodobnie po zapoznaniu się z naszym wpisem nie był zainteresowany pozostałymi artykułami.

To nie koniec możliwości

Google Analytics pozwala nam na uzyskanie wszystkich niezbędnych danych dotyczących naszej witryny. Jedne z podstawowych możliwości to bardzo dokładne badanie efektów uzyskiwanych w naszym sklepie internetowym, analiza działań prowadzonych w mediach społecznościowych czy też bieżące monitorowanie ruchu w naszej witrynie.

Według firmy badawczej eConsultancy około 86% stron firmowych w Wielkiej Brytanii posiada zainstalowane narzędzie Google Analytics. W czasie pracy z wieloma sklepami internetowymi z przykrością stwierdziłem, że analiza oraz badanie naszych działań w Internecie to wciąż dla wielu polskich firm niepotrzebny element prowadzenia działalności. Wystarczy jednak wspomnieć, że dzięki obserwacji danych z Google Analytics jesteśmy w stanie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym nawet o kilkadziesiąt procent.

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji:

Dowiedz się w jaki sposób skutecznie pozyskiwać nowych klientów i rozwijać swój biznes!

Już ponad 2500 osób korzysta z mojego doświadczenia, teraz czas na Ciebie!