Kiedy warto stosować testy A/B? Nie zawsze jest to konieczne rozwiązanie

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu i reklamie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


W jakim celu prowadzisz własną stronę firmową? Jakie oczekiwania masz z nią związane? Jak w każdym biznesie zależy Ci na pozyskiwaniu klientów, kontaktów oraz zapytań o Twoje usługi. Zgłasza się co prawda kilka osób miesięcznie lecz nie jest to dla Ciebie wystarczająca liczba. Zwiększenie budżetu na reklamę? To najprostsze z rozwiązań, nie gwarantuje Ci jednak wzrostu zapytań. A może warto spróbować zmienić kilka elementów strony firmowej tak by zachęcić do kontaktu większą liczbę osób? W tym miejscu pojawia się pierwsze pytanie… Co poprawić, by uzyskiwane rezultaty były zauważalnie lepsze?

Bardzo rzadko trafiam na osoby, które zdają sobie sprawę z możliwości modyfikacji własnej witryny. Ważne, że jest. Ważne, że jakoś wygląda. Reklama załatwi resztę. Jak się jednak okazuje istnieje wiele elementów, które mają wpływ na większą bądź mniejszą liczbę zapytań. Różnie reagujemy na poszczególne kolory, w różny sposób odbieramy ustawienie i umiejscowienie treści na stronie. Większość zmian dokonywanych jest pod wpływem intuicji, co niestety najczęściej przynosi zupełnie odwrotny skutek. Istnieje jednak możliwość sprawdzenia, które rozwiązanie jest dla nas korzystniejsze. Umożliwiają to przeprowadzane testy A/B.

Dlaczego warto stosować testy A/B?

Wyobraź sobie sytuację, w której starasz się zebrać największą możliwą liczbę użytkowników w swojej bazie adresowej. Przygotowujesz formularz zapisu na newsletter, umieszczasz go na stronie i… dołącza zaledwie kilku użytkowników tygodniowo. Dopóki jednak nie zdamy sobie sprawy, że rezultat ten możemy poprawić, uznajemy to za standard. Prawdziwa przyjemność zaczyna się jednak w momencie gdy zaczynamy bawić się liczbami, starając się zwiększyć wszystkie współczynniki.

ab-testing

Zielony czy czerwony kolor przycisku? A może pomarańczowy jest tym właściwym rozwiązaniem? Duży button czy też może niewielki, choć dobrze widoczny? Formularz umieszczony na górze strony czy też może w kilku strategicznych miejscach? Ile pytań, tyle możliwości. Przeprowadzając testy A/B możemy wprowadzić do obiegu 2 witryny, różniące się jednym, kluczowym elementem. Wyświetlając obie wersje naprzemiennie mamy możliwość przeanalizowania która z nich przynosi nam lepsze rezultaty. Proste? Zdecydowanie.

Jakich efektów możemy się spodziewać?

Tego tak naprawdę nie wie nikt. Jeżeli na naszej stronie firmowej śledzimy konwersję od dłuższego czasu najlepszym rozwiązaniem będzie wyznaczenie sobie celu, który dzięki dokonanym zmianom chcemy osiągnąć. Nawet jeżeli okaże się on nierealny, mamy szansę mocno się do niego zbliżyć. Prowadząc optymalizację sklepów internetowych czy też stron firmowych wiele zależy od tego… jak zła jest obecna witryna. Okazać się może bowiem, że obecne rezultaty poprawimy zaledwie o kilka procent. W przypadku zastosowania niezbyt skutecznych rozwiązań zmiana może dotyczyć nawet procent kilkudziesięciu.

mobiles_testing_als_vorstufe_zur_app-entwicklung

Warto także pamiętać o tym, że korekty sprawdzone na jednej stronie internetowej nie muszą przynieść podobnych rezultatów w przypadku innej witryny. Wystarczy, że działamy w innej branży, posiadamy inny target bądź nasze strony różnią się głównie kolorystyką, efekty będą zupełnie inne. Nigdy nie wiemy także jaki element zawodzi. Nie musi to być koniecznie kolor przycisku. Możliwe, że konieczna będzie zmiana przekazu, treści, grafiki czy też… ceny. Bardzo prawdopodobne również, że uda się poprawić kilka elementów, które sumarycznie dadzą Ci bardzo satysfakcjonujące rezultaty.

Kiedy unikać stosowania testów A/B?

Zdarzało mi się trafiać na pomysły testów, które bardzo mocno różnicowały użytkowników. Jeżeli część z nich ma możliwość otrzymania rabatu, podczas gdy druga testowana grupa zostaje takiej możliwości pozbawiona, prawdopodobnie prędzej czy później ktoś tą różnicę zauważy. Testowane wersje zdecydowanie nie mogą mieć wpływu na korzyści płynące w kierunku użytkowników, szczególnie jeżeli nie są w jakikolwiek sposób porównywalne. Promując jednak dwa różne e-booki, o tej samej wartości merytorycznej, takie testy mogłyby dać całkiem ciekawe rezultaty.

Web

Nie musisz także testować każdej jednej zmiany wprowadzanej na stronie. Zmiana nagłówka najczęściej nie ma wpływu na Twoje wyniki. Zanim przystąpimy do jakichkolwiek działań warto więc wyznaczyć kilka elementów, które mogą mieć realne znaczenie dla Twojego biznesu oraz celu jaki sobie określisz.

Testy A/B to nie jedyna możliwość sprawdzenia efektów zmian wprowadzanych na Twojej stronie internetowej, w porównaniu z testami wielowymiarowymi jest to jednak zdecydowanie prostsza w realizacji metoda. Istnieje wiele narzędzi, dzięki którym przetestujesz zaplanowane przez siebie rozwiązania uzyskując bardzo jasne i czytelne rezultaty. Może więc czas pomyśleć nad tym by poprawić i Twoje efekty?

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji:

Dowiedz się w jaki sposób skutecznie pozyskiwać nowych klientów i rozwijać swój biznes!

Już ponad 2500 osób korzysta z mojego doświadczenia, teraz czas na Ciebie!