Marketing w social media, czyli strategia przede wszystkim

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu i reklamie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Social media marketing

Nikt nie ma już wątpliwości, że media społecznościowe zmieniły globalne podejście do marketingu oraz budowy nie tylko firmowej, lecz także osobistej marki. Dla wielu firm Facebook czy Twitter stały się głównymi kanałami komunikacji, wokół których rozpoczynają one budowę własnej strategii marketingowej. O ile większe firmy, posiadające budżet wystarczający do zatrudnienia profesjonalnej agencji, w większości przypadków radzą sobie bardzo dobrze, o tyle mniejsze, często niszowe marki, popełniają wiele błędów już na samym początku swojej obecności w social media.

Najważniejszym pytaniem, jakie powinniśmy sobie zadać, jest stwierdzenie czy nasza obecność w social media jest w jakikolwiek sposób uzasadniona. Nie każda marka na Facebooku czy Twitterze być musi. Najczęściej kończy się tym, że po dwóch tygodniach prób zaczyna brakować pomysłów na dalszą komunikację, co w efekcie przynosi nam kilku fanów i spory zawód w stosunku do oczekiwań.

Jeżeli myślimy o tym, aby samodzielnie dbać o nasz firmowy profil, zanim pokażemy go naszym potencjalnym klientom warto zastanowić się w jaki sposób chcemy się im zaprezentować. Zamieszczanie przypadkowych linków bez jakiejkolwiek strategii szybko odebrane zostanie jako niechciany spam a nasz profil powoli zacznie tracić fanów zamiast ich zyskiwać. Oczywiście forma komunikacji zależy od serwisu w którym będziemy chcieli ją prowadzić, inaczej bowiem wygląda to na Facebooku, inaczej na Twitterze czy Pinterest.

Jest to idealny moment na to, by zastanowić się którą z platform chcielibyśmy wykorzystać do promocji naszej marki. Warto sprawdzić czy w danym serwisie może znajdować się nasza grupa docelowa. Jeżeli prowadzimy biznes lokalny, możemy z góry założyć, że liczba osób zainteresowanych naszą ofertą będzie dość ograniczona. Nie oznacza to co prawda, że z promocją marki musimy ograniczać się tylko do naszego regionu, lecz prowadząc chociażby salon kosmetyczny we Wrocławiu, promocja firmy w Gdańsku nie przyniesie nam realnych korzyści.

Jednym z głównych elementów strategii, którą określić powinniśmy na samym początku, jest stwierdzenie co tak naprawdę chcemy osiągnąć. Jeżeli zależy nam na zwiększeniu liczby odwiedzin na stronie temat jest tak naprawdę odrobinę bardziej skomplikowany. O ile bowiem posiadamy sklep internetowy z setką produktów czy też często aktualizowanego bloga, linkowanie do podstron może stać się głównym źródłem ruchu w naszej witrynie. Jeżeli jednak posiadamy statyczną stronę firmową promowanie jej dwa razy dziennie na naszych profilach może skończyć się nie tylko niechęcią internautów, lecz także utratą potencjalnych klientów.

Social media marketing

Krąży legenda, że social media nie sprzedają, że służą tylko budowaniu wizerunku. Owszem, jeżeli nasza branża jest niszowa a pomysłów na skuteczną komunikację brak, lepiej zrezygnować z działań w mediach społecznościowych. Nie ma nic gorszego niż informowanie potencjalnego klienta na naszej stronie, że nasz profil „śledzi” tylko 10 fanów, z czego 5 to rodzina, reszta to znajomi.

Jak więc sprawić, by nasz profil na Facebooku czy Twitterze zaczął sprzedawać? Wrzucanie linków do kolejnych produktów mija się z celem, jeżeli do tego stosujemy oklepane call to action, lepiej od razu pogodzić się z porażką. Social media to komunikacja oraz budowanie zaangażowania. Jeżeli prezentujemy swoje produkty, dlaczego by nie wymyślić dla nich oryginalnych, kreatywnych opisów? Jeżeli zamiast krzyczeć „kup teraz, promocja” zamieścimy opis zastosowania naszego produktu bądź też historię jego powstania, zmusimy klienta do choćby chwilowego poświęcenia nam uwagi. Już w tym momencie rozpoczyna się proces sprzedaży, chociaż w żaden sposób o tym nie informujemy.

Ok, wiemy już w jaki sposób chcemy się komunikować oraz co chcemy przez to osiągnąć, warto więc zastanowić się w jaki sposób mierzyć skuteczność naszych działań. W końcu spora liczba komentarzy na Facebooku nie musi przekładać się na rzeczywistą sprzedaż czy liczbę odwiedzin naszej strony. Nie gwarantuje też, że nasza marka jest pozytywnie postrzegana. Jeżeli zamieszczamy na naszym profilu kupony do wydrukowania, warto stworzyć dwie wersje, z których jedna posiadała będzie wyróżniający ją zapis. Jeżeli mierzyć chcemy liczbę przekierowań na stronę, wystarczy nam dobrze skonfigurowany Google Analytics.

Powyższe rady nie wyczerpują tematu, są jedynie wprowadzeniem do budowania strategii w mediach społecznościowych. Jeżeli już na samym początku odpowiemy sobie na kilka istotnych pytań zdecydowanie ułatwi nam to nasze dalsze działania. Co jednak najważniejsze i o czym pamiętać musimy zawsze, aby klient chciał „śledzić” nasz profil musimy dać mu wartość, która dla niego będzie miała jakiekolwiek znaczenie. Jeżeli klient nie widzi powodu, dla którego miałby polubić nasz profil a potem go komentować, możemy być pewni że nigdy tego nie zrobi.

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji:

Dowiedz się w jaki sposób skutecznie pozyskiwać nowych klientów i rozwijać swój biznes!

Już ponad 2500 osób korzysta z mojego doświadczenia, teraz czas na Ciebie!