Reklama AdWords a sklep internetowy, jakie możliwości przygotował dla nas Google?

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Posiadanie własnego sklepu internetowego to dla wielu osób spełnienie marzeń, obarczone niestety licznymi przeciwnościami, z którymi należy się zmierzyć w drodze do sukcesu. Kiedy już jednak uda nam się wybrać odpowiednie produkty, efektowny i teoretycznie skuteczny szablon, hosting, pomijając kwestie logistyczne, stajemy przed prawdopodobnie największym możliwym wyzwaniem. W jaki sposób ściągnąć potencjalnych klientów do naszego sklepu wykorzystując w tym celu Google AdWords? W jaki sposób trafić do naszego targetu zamiast zupełnie przypadkowych osób? Przygotowałem dla Ciebie listę najefektywniejszych rozwiązań.

Jakie kroki podejmuje internauta przed dokonaniem zakupu? Ponad 80% rozpoczyna od poszukiwania informacji, opinii oraz rekomendacji w wyszukiwarce Google. Aż 70% internautów ufa opiniom, które udało im się znaleźć w sieci. Planując budowanie wizerunku naszej marki oraz efektywną, satysfakcjonującą sprzedaż działania skierowane ku wynikom wyszukiwania stają się elementem obowiązkowym.

Google Shopping – podstawa dla sklepów internetowych

Kampania produktowa to obecnie najskuteczniejsza forma reklamy dla sektora e-commerce, przynajmniej w kwestii wyszukiwarki Google. Jeżeli jeszcze jej nie znasz, wyszukaj w sieci dowolny interesujący dla Ciebie produkt. Zauważysz zapewne posegregowaną listę produktów, wraz z ich nazwami, cenami oraz adresem sklepu. Skuteczność tego typu kampanii bierze się z faktu, że potencjalny klient jeszcze przed odwiedzinami naszej strony a więc przed wygenerowaniem nam kosztu jest w stanie zdecydować czy cena bądź produkt spełniają jego oczekiwania.

Co wpływa na sukces tego typu działań? Google przypisuje nasz produkt do wpisanych przez użytkownika słów kluczowych na podstawie między innymi nazwy naszego produktu oraz jego opisu. Z tego też względu tak istotne jest określenie wszystkich istotnych cech charakteryzujących nasz produkt. Na blogu znajdziesz kilka przydatnych porad w tej kwestii, zapoznaj się z nimi przed rozpoczęciem kampanii.

Czy wykorzystanie kampanii produktowej gwarantuje sprzedaż? Zdecydowanie nie. Potencjalny klient i tak odwiedzi Twoją witrynę i dopiero na jej podstawie zdecyduje czy jest gotów na zakup. Możliwości optymalizacji produktów są jednak na tyle duże, że działać możemy właściwie z każdym z nich z osobna. Oznacza to, że wraz z ilością zebranych danych mamy możliwość wykluczenia z naszych działań produktów nierentownych bądź zastanowić się nad zmianą ceny, opisów, kosztami dostawy bądź innymi elementami mającymi decydujący wpływ na sprzedaż.

Google Search – istotne wsparcie kampanii sprzedażowej

O tym jak działa reklama w Google oraz ile kosztować mogą nas efektywne działania już wspominałem. Z podstawową reklamą w wyszukiwarce zetknął się każdy z nas, jeżeli szukasz obecnie jakichkolwiek produktów czy usług zapewne oferta promowana poprzez linki sponsorowane jest Twoim pierwszym wyborem. Skuteczna w większości przypadków reklama związana z nieograniczonym wyborem słów kluczowych to jeden z najefektywniejszych sposobów dotarcia do potencjalnych klientów.

W tym momencie zazwyczaj pada pytanie czy korzystając z kampanii produktowej warto zainteresować się także standardowymi linkami sponsorowanymi. Jeżeli Twój budżet jest mocno ograniczony, możemy temat ten odłożyć w czasie. W innym jednak wypadku właściwie skonstruowana kampania z wykorzystaniem precyzyjnych słów kluczowych dostarczy nam zbliżonych wyników, także w kwestii kosztu konwersji. Zazwyczaj powtarzam, jeśli nie spróbujesz, to się nie dowiesz.

Jakie strategie działają w przypadku sklepów internetowych? Przede wszystkim skup się na promocji poszczególnych kategorii produktów oraz słowach kluczowych bardzo precyzyjnie opisujących Twój produkt. Jeżeli w ofercie znajdę „różowy sweter damski z koralikami” istnieje duża szansa na to, że znajdą się osoby wyszukujące go w taki właśnie precyzyjny sposób.

Remarketing List for Search Ads – remarketing w wyszukiwarce

Jestem ogromnym zwolennikiem tej właśnie formy reklamy w wyszukiwarce Google. Ile osób dokonuje zakupów w Twoim sklepie już podczas pierwszej wizyty? Zazwyczaj jest to bardzo niewielki procent. Większość rusza dalej w poszukiwaniu możliwie najlepszej oferty. Wszelkie statystyki potwierdzają jednak, że użytkownicy powracający na Twoją stronę generują zauważalnie większą ilość konwersji, przy jednocześnie zdecydowanie niższym koszcie pozyskania klienta. Remarketing w wyszukiwarce nie stanowi tutaj wyjątku.

W jaki sposób działa? Użytkownicy odwiedzający naszą witrynę z dowolnego źródła trafiają do listy remarketingowej, następnie w przypadku wyszukiwania słów kluczowych użytych w naszej kampanii trafiają na przygotowany przez nas przekaz reklamowy, wyglądający jak standardowa kampania linków sponsorowanych. Plus jest taki, że użytkownik nasz sklep już zna, jeśli więc za pierwszym podejściem pozostawiliśmy u niego pozytywne wrażenie, tym razem szansa na zakup będzie o wiele większa.

Google Remarketing – graficzna wersja remarketingu

Działania reklamowe mają sens tylko wtedy, gdy analizujesz i optymalizujesz zbierane dane
Jeżeli do tej pory nie zdarzyło Ci się natrafić na reklamy sklepu, który dopiero co był przez Ciebie odwiedzony, masz ogromne szczęście. Zakładam jednak, że remarketing graficzny znasz doskonale. Banery reklamowe są z Tobą wszędzie tam, gdzie tylko istnieje możliwość wyświetlenia kreacji Google. Dlaczego warto? Wyobraź sobie, że Twoje produkty wyszukiwane są w ciągu dnia pracy, w trakcie pojawiających się znikąd obowiązków. Nawet jeżeli potencjalny klient był zainteresowany zakupem, telefon od szefa szybko zmienia jego plany. Remarketing działa więc do momentu aż znajdzie on wolną chwilę by przypomnieć sobie chociażby o produktach pozostawionych w koszyku.

Zapewne nieraz ta właśnie forma reklamy denerwowała Ciebie najbardziej. I słusznie! Większość bowiem marketerów nie dba o to by kreacja wyświetlała się jednemu użytkownikowi nie częściej niż zaledwie kilka razy w ciągu dnia. Jeżeli nie jest zainteresowany powrotem na naszą stronę lepiej jest dać mu spokój i spróbować w dniu jutrzejszym. Inaczej szybko zniechęci się do naszej marki.

Remarketing dynamiczny – perełka pozostawiona na koniec

Wspominałem o tym, że użytkownik oglądając nasze produkty może nie mieć czasu by dokończyć proces zakupowy. A co w sytuacji gdy uzyskamy możliwość zaprezentowania mu w dowolnym miejscu w sieci właśnie tego jednego, ostatnio oglądanego produktu? Jaka jest szansa na to, że przypomni sobie o chęci zakupu? Zakładam, że bardzo wysoka. Remarketing dynamiczny zakłada większą ilość pracy w kontekście przygotowań, opisałem go więc bardziej szczegółowo w innym artykule.

Podstawowym wymogiem wszystkich działań prowadzonych dla sklepu internetowego jest pomiar konwersji, przede wszystkim w kontekście kosztu konwersji. Mając tego typu dane testować możemy każdą formę reklamy i na podstawie statystyk określić jej efektywność. Pamiętaj także, że powyżej nie wspomniałem o możliwości wykorzystania w naszych kampaniach danych z Google Analytics. Pozwalają one na jeszcze dokładniejsze targetowanie naszych działań. Sprawdź zatem co będzie skuteczne dla Twojego sklepu internetowego.

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji: