Posiadasz sklep internetowy? 5 elementów, które powinny zwiększyć Twoją sprzedaż

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Stworzenie prężnie działającego, sprzedającego sklepu internetowego nie jest zadaniem łatwym. Na tym blogu pomijam kwestie logistyczne czy organizacyjne, skupiając się na konwersji, efektywności, generowaniu leadów, poprawie elementów mających realny wpływ na sprzedaż. Na podstawie własnego doświadczenia wybrałem zatem 5 elementów, które w większości sklepów mają wpływ na niesatysfakcjonujący poziom sprzedaży. Nie gwarantują one wzrostów jednak stanowią istotną część marketingu sklepu internetowego.

Budowanie sklepu internetowego na samym początku stanowi nie lada wyzwanie. Jak się zapewne słusznie domyślam, nieznajomość dostępnych narzędzi to największy problem w większości przypadków. Aby zwiększać sprzedaż niekoniecznie należy równocześnie zwiększać budżety wydawane na działania reklamowe. W pierwszej kolejności należy wykorzystać darmowe możliwości, skorzystać z generowanego obecnie ruchu oraz poprawić to, co może mieć negatywny wpływ na ilość konwersji.

Analityka w sklepie internetowym

Tego pojęcia obawia się większość przedsiębiorców. Google Analytics stanowi wyzwanie a dane tam zbierane zazwyczaj stają się nieczytelne. Przynajmniej tak długo, jak długo nie wiemy jakie statystyki faktycznie powinniśmy brać pod uwagę. Docelowo jest ich bardzo dużo, jednak na początku chciałbym zwrócić Twoją uwagę na kilka elementów, które powinny zmienić postrzeganie przez Ciebie profilu własnych klientów. Zakładam na tym etapie, że posiadasz skonfigurowany skrypt e-commerce w Google Analytics, mierzysz konwersję poprzez Google AdWords oraz posiadasz połączone konta dla pełnej przejrzystości danych.

Poniżej znajdziesz kilka ekranów, które ułatwią Ci poruszanie się po Google Analytics oraz analizę danych Twojego sklepu. Pamiętaj o tym, że założeniem tych działań jest wyciąganie właściwych wniosków z posiadanych danych. Rozpoczynając kampanie reklamowe zazwyczaj kierujesz się w stronę klientów w całej Polsce, nie ograniczasz się w kontekście poszczególnych godzin bądź dni. W tym momencie czas to zatem zmienić. W innych artykułach na tym blogu znajdziesz także bardziej zaawansowane podpowiedzi odnośnie wykorzystania Google Analytics.



Dane, które znajdziesz powyżej wykorzystaj do sprawdzenia jak wielu użytkowników odwiedza Twój sklep internetowy, jakie jest źródło ich odwiedzin, z jakich lokalizacji pochodzą oraz jak zachowują się podczas wizyty w sklepie online. Jeśli prowadzisz kampanie Google AdWords bądź Facebook Ads wykorzystaj te dane do optymalizacji i maksymalizacji konwersji.

Blog w sklepie internetowym

Jeśli masz już za sobą lekturę innych artykułów na blogu domyślasz się zapewne, że jestem wielkim zwolennikiem prowadzenia bloga firmowego. Pomimo tego, że wymaga on sporo czasu i zaangażowania, efekty jakie przynosi zazwyczaj argumentują włożony wysiłek. W przypadku sklepu internetowego temat jest o wiele prostszy bowiem lista tematów, jakie możesz opracować jest nieskończenie długa. Oczywiście, łatwo powiedzieć, trudniej wykonać. Jak więc powinien wyglądać poprawnie prowadzony blog firmowy i jakie korzyści może Ci przynieść?

Przede wszystkim określ kto jest Twoją grupą docelową. Jeśli prowadzisz sklep z zabawkami dla dzieci dużym błędem będzie skupianie się jedynie na zabawkach. Twoim celem jest przyciągnięcie na stronę rodziców a więc artykuły dotyczące zdrowia, edukacji, wychowania czy codziennych problemów związanych z posiadaniem dzieci są jak najbardziej właściwym materiałem. Nie ograniczaj się w żaden sposób. Jeśli wśród artykułów zamieścisz także linki do produktów, dodatkowo wspierając się dobrze przygotowanym remarketingiem Twoja sprzedaż znacząco się poprawi relatywnie niskim kosztem.

Pamiętaj o tym by analizować ruch, który generujesz poprzez bloga. W prosty sposób, dzięki wspominanemu wcześniej Google Analytics, sprawdzisz które artykuły najlepiej konwertują, którym warto poświęcić więcej uwagi. W tym celu korzystaj także z Google Search Console, które dostarczy Ci inspiracji w kontekście kolejnych wartościowych treści. Wykorzystanie tego narzędzia także opisałem na blogu.

Social media w sklepie internetowym

Wykorzystanie Facebooka wydaje się co prawda ruchem oczywistym, jednak możliwości jest o wiele więcej. Jeśli trafisz na stronę główną tego bloga znajdziesz widget, dzięki któremu prezentuję Ci codzienne życie freelancera, to jak wygląda moja praca „od kuchni”, gdzie i w jaki sposób pracuję. Najlepsze sklepy internetowe także korzystają z takiej możliwości. Prezentują na Instagramie proces powstawania produktu, sesje zdjęciowe, codzienną pracę nad własnym biznesem. W ten sposób skracają dystans pomiędzy firmą a klientem.

Nie zapomnij o możliwościach Instagram Stories, Snapchata, Musically. Wymagają czasu jednak w wielu przypadkach to właśnie wizerunek decyduje o sprzedaży. Sprawdź z jakich narzędzi i mediów społecznościowych korzysta Twoja grupa odbiorców. Dobra treść nie musi oznaczać dziesiątek godzin spędzonych na produkcji.

Z kwestii bardziej technicznych, obowiązkowe jest wdrożenie Facebook Pixel na Twoją stronę internetową. Po pierwsze, otrzymujesz możliwość wyświetlania kreacji remarketingowych osobom, które już sklep odwiedziły. Po drugie, zbierasz na temat tych użytkowników bardzo wartościowe dane, które w kolejnym etapie wykorzystać możesz do stworzenia niestandardowych grup odbiorców, poszerzając tym samym swój target.

Wiarygodność w sklepie internetowym

Temat rzadko poruszany, jednocześnie mający ogromny wpływ na osiągane rezultaty. Pracuję z kilkoma sklepami online, które co prawda posiadają świetny asortyment, atrakcyjne ceny, zadbały o wiele elementów, jednak o wiele bardziej znana konkurencja gwarantuje pewność zakupu, szczególnie gdy produkty dotyczą wyższej półki cenowej. Chcąc dokonać zakupu laptopa, skierujesz się chociażby w stronę X-Kom, dopłacając za markę sklepu i właśnie wiarygodność.

W jaki sposób możesz zyskać zaufanie odbiorców? Za wszelką cenę przekonaj ich, że Twój sklep faktycznie jest odwiedzany, faktycznie klienci dokonują zakupów, faktycznie istnieje na rynku już od kilku lat. Jeżeli nie przekażesz takich informacji, klient sam z siebie ich nie znajdzie. Wykorzystaj także opinie dotychczasowych klientów, jeśli zdecydowana większość jest pozytywna, również zamieść taką informację w widocznym miejscu. Jeśli potencjalny klient ma obawy odnośnie bezpieczeństwa zakupów, musisz wyprowadzić go z oczywistego błędu.

Zdjęcia i opisy w sklepie internetowym

Niesamowicie często trafiam do sklepu, w którym albo jakość zdjęć pozostawia wiele do życzenia, albo opisy produktów są jedynie nudną kopią treści od producenta. Strona produktu to najważniejsza część sklepu. To tutaj potencjalny klient dokonuje bardzo często spontanicznej decyzji odnośnie zakupu. Im atrakcyjniejsze zdjęcie, tym większa szansa, że przykujesz jego uwagę. A może zdjęcia 360°? Sprawdź na stronie Webrotate jak prezentować mogą się Twoje produkty.

W przypadku ogromnych sklepów potrafię zrozumieć początkową konieczność kopiowania opisów od producenta. Z czasem jednak najlepiej konwertujące produkty zdecydowanie zasługują na indywidualne treści. Nie tylko pomogą Ci generować ruch organiczny z wyszukiwarki Google, przede wszystkim bowiem mają przekonać klienta do zakupu. Używaj języka korzyści, zawieraj wszystkie niezbędne informacje o produkcie, podpowiadaj możliwe zastosowania. Inwestycja w poświęcony czas na pewno się zwróci.

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji:

Dowiedz się w jaki sposób skutecznie pozyskiwać nowych klientów i rozwijać swój biznes!

Już ponad 2500 osób korzysta z mojego doświadczenia, teraz czas na Ciebie!