Ile kosztuje reklama w Google? Sprawdź zanim rozpoczniesz pierwszą kampanię

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Pytanie, na które odpowiadałem niezliczoną ilość razy. Największa obawa dotycząca reklamy w Google związana jest właśnie z budżetem, który musimy oddać agencji prowadzącej naszą kampanię. Dla jednych reklama AdWords jest zdecydowanie za droga, dla innych natomiast to prawdopodobnie najtańszy oraz najskuteczniejszy sposób na zdobycie potencjalnych klientów czy też wygenerowanie ruchu na naszej stronie internetowej. Jak zwykle w tego typu przypadkach prawda leży gdzieś pośrodku, jak więc jest naprawdę?

Reklama w Google rządzi się swoimi prawami. Po pierwsze, rozliczana jest za koszt pojedynczego przekierowania. Oznacza to, że im większy budżet, tym większa liczba osób odwiedzi naszą witrynę. Jeżeli zmniejszymy budżet o połowę szansa na to, by zachować obecną liczbę przekierowań, jest znikoma. Tak działa reklama w Google i jest to element, z którym zdecydowanie musimy się pogodzić. Produkt w cenie niższej o połowę to zdecydowanie inny produkt i inne efekty podjętych działań.
Nic nie stoi na przeszkodzie by rozpocząć od mniejszego, rozsądnie dobranego budżetu.
Drugim istotnym elementem jest fakt, że każde słowo kluczowe posiada własną cenę za przekierowanie, uzależnioną dodatkowo od bardzo wielu czynników. Cena ta zależy chociażby od pory dnia, natężenia działań reklamowych naszej konkurencji czy też skutecznej optymalizacji kampanii, którą prowadzić powinniśmy każdego dnia. Różnica w koszcie za pojedyncze przekierowanie wśród większości słów kluczowych jest na tyle duża, że rozsądne zaplanowanie kampanii jeszcze przed jej uruchomieniem może oszczędzić niemały dla naszego portfela budżet.

Ile kosztuje reklama w Google?

Mówiąc najprościej, tyle ile macie zamiar na nią przeznaczyć. Nie istnieje ani górna ani dolna granica budżetu, który powinniśmy wydać na kampanię. Różnicę znajdziemy jednak w rezultatach, które uzyskamy w ramach przeznaczonych na ten cel środków. Budżet dopasować powinniśmy do naszych możliwości finansowych, witryny internetowej, efektów które chcemy osiągnąć czy też wymagań branży w której działamy.

Warto pamiętać, że reklama w Google jest bardzo dynamiczna. Jeżeli nie jesteśmy przekonani co do jej skuteczności, potrzeby jej zastosowania czy też efektów, które dzięki niej uzyskamy, nic nie stoi na przeszkodzie by rozpocząć od mniejszego, rozsądnie dobranego budżetu. Jego zwiększanie uzależnić możemy od wyników, które uda nam się osiągnąć, pamiętać jednak musimy o bardzo istotnej kwestii. Optymalizacja kampanii AdWords nigdy się nie kończy. Szansa na to, że już w pierwszych tygodniach zanotujemy znaczący wzrost liczby klientów czy zapytań jest stosunkowo niska. Statystyki, które uzyskamy w trakcie działań reklamowych pozwolą nam jednak zebrać niezbędny materiał, dzięki któremu dostosujemy witrynę internetową do wymagań potencjalnych klientów czy też wprowadzimy zmiany w kampanii, mające wyeliminować nieskuteczne do tej pory strategie.

Ile kosztuje praca agencji?

Skutecznie prowadzona kampania linków sponsorowanych najczęściej przyniesie nam zdecydowanie większe korzyści niż poniesione straty. Za każdym razem spotykam się jednak z pytaniem czy marża dla agencji jest niezbędna, czy może warto podjąć się działań reklamowych samodzielnie. W zdecydowanej większości przypadków okazywało się, że strata budżetu spowodowana brakiem profesjonalnie zaplanowanej strategii była większa niż kwota, którą musielibyśmy zapłacić jakiejkolwiek agencji. Jeżeli dołożymy do tego brak rzetelnej analizy zebranych danych, brak wprowadzanych zmian podyktowanych posiadanymi materiałami czy też zaniedbanie optymalizacji własnej strony internetowej okazuje się, że nie tylko straciliśmy własne pieniądze, lecz także bardzo dużo czasu.
Rozsądne zaplanowanie kampanii jeszcze przed jej uruchomieniem może oszczędzić niemały dla naszego portfela budżet.
Ile powinna kosztować praca specjalisty? Tak samo jak w przypadku każdej innej branży jest to zagadnienie dość skomplikowane. Z jednej strony warto zapoznać się z większą liczbą ofert oraz wybrać tą, która okaże się dla nas najkorzystniejsza finansowo. Z drugiej strony nie zawsze najtańsza oferta okaże się najefektywniejsza. Warto pamiętać, że wynagrodzenie motywuje. Jeżeli zatrudnimy specjalistę za najniższą możliwą kwotę bardzo szybko okaże się, że albo jego umiejętności nie są wystarczające, albo wynagrodzenie nie uzasadnia przeprowadzenia wszystkich działań, jakie dla naszego sukcesu są wymagane.

Jaki budżet okaże się efektywny?

Tak jak już wspominałem, określenie jednego, konkretnego poziomu wymaganego budżetu bez zaznajomienia się chociażby z promowaną branżą nie jest możliwe. Prowadząc sklep internetowy kluczową kwestią jest marża nałożona na nasze produkty, ich ilość oraz potencjalne zainteresowanie klientów. Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest wybór wraz ze specjalistą takiego budżetu, który pozwoli sprawdzić efekty jakie jesteśmy w stanie dzięki niemu wygenerować bez konieczności inwestowania całej posiadanej kwoty.

Analiza pierwszych tygodni kampanii pozwoli nam na określenie potencjału branży oraz budżetu, który będzie dla nas najefektywniejszy. Nie oznacza to, że dokładnie taką kwotę musimy przeznaczyć, inaczej nasze działania nie przyniosą żadnych rezultatów. Najczęściej jest to po prostu budżet sugerowany, który daje nam pewien obraz dotyczący naszej branży, konkurencji oraz wymagań stawianych przez rynek.

Kiedy warto zwiększyć budżet?

Zmienia się Google, zmienia się także ilość konkurencyjnych firm, które decydują się na prowadzenie działań w wyszukiwarce. Nie da się ukryć, że obecnie ciężko uzyskać identyczne rezultaty jak jeszcze 2 lata temu w identycznym budżecie. Warto natomiast pamiętać, że budżet może być zwiększony już w momencie, gdy przychody z kampanii w pełni zwracają nam poniesione koszty. Większy budżet, większy zasięg reklamy, docelowo zwiększenie generowanych zysków spowodowane lepszą rozpoznawalnością naszej marki. Jak w każdej branży także i tutaj inwestycje są nieuniknione.

Jestem dużym zwolennikiem rozbudowy kampanii nie tylko w kwestii budżetu, lecz przede wszystkim wykorzystywanych możliwości, oferowanych nam przez Google. Przemyślany remarketing czy też reklama display w znaczący sposób zwiększają naszą przewagę nad konkurencją oraz pozwalają docierać do kolejnych grup potencjalnych klientów, którzy nie zawsze swoje pierwsze kroki kierują ku wyszukiwarce. Łącząc te elementy jesteśmy w stanie wygenerować satysfakcjonujące rezultaty bez nadwyrężania budżetu naszej firmy.

Czas zacząć działać długofalowo..

Kilkuletnie doświadczenie związane z reklamą w wyszukiwarce nauczyło mnie jednego. Budżet przeznaczany na kampanię linków sponsorowanych nigdy nie jest za duży. Im większy, tym więcej możliwości a i efekty zdecydowanie bardziej zauważalne. Zanim jednak przeznaczymy na ten cel naszą ostatnią złotówkę warto przemyśleć naszą strategię oraz działania na kilka miesięcy do przodu. Optymalizacja naszej kampanii to proces długotrwały, tak zaplanujmy budżet aby nasz pierwszy miesiąc z reklamą w Google nie był jednocześnie tym ostatnim.

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji: