Jak działa reklama Google AdWords? Oto najczęściej pojawiające się pytania

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Zasady rządzące reklamą w wyszukiwarce Google wciąż pozostają ogromną tajemnicą dla większości osób rozpoczynających swoją przygodę z tą właśnie formą promocji swojej witryny. Na działaniach w social media znamy się wszyscy, prowadzenie własnego fanpage wydaje się być sprawą prostą a wysłanie mailingu z krótką informacją także pozostaje z zasięgu naszych umiejętności. Pytania dotyczące reklamy w Google wciąż jednak zaskakują mnie tak mocno, że kilka z nich warto przytoczyć także tutaj.

O tym, że sukces naszej kampanii zależy od przeznaczonego na nią budżetu informować nie muszę. Tak samo jak w przypadku innych form marketingu im większą kwotą dysponujemy, tym większe możliwości mamy do dyspozycji. Co jednak w sytuacji, gdy Twoje fundusze nie pozwalają na zbyt wiele a reklama w Google wydaje się być tą właściwą dla promocji Twojej witryny? Sprawdź z jakimi pytaniami, wątpliwościami oraz oczekiwaniami spotykam się na co dzień.

Reklama powinna być wyświetlana zawsze na tej samej pozycji.

Wiesz jak wygląda strona z wynikami wyszukiwania Google? Zapewne znajdziesz na niej co najmniej kilka reklam różnych firm, głównie z tej samej branży, walczących o zajęcie jak najwyższej pozycji, dającej przewagę nad konkurencją. Jeżeli myślisz, że możliwe jest ustalenie jednej konkretnej pozycji Twojej reklamy, jesteś w ogromnym błędzie. Zależy ona od niemałej liczby czynników, co oznacza, że dopiero skuteczna optymalizacja oraz długofalowe prowadzenie działań jest w stanie zapewnić Ci miejsce, którego zapewne oczekujesz najbardziej.
Dobór używanych w kampanii słów kluczowych to bardzo często kilkugodzinny proces.
Za każdym razem, gdy wpisujesz w wyszukiwarce poszukiwaną przez Ciebie frazę, odbywa się aukcja, która ustala pozycję Twojej reklamy. Za każdym razem. Biorąc pod uwagę działania konkurencji, ciągłe zmiany w kampaniach, różne budżety reklamowe czy też umiejętności osoby zarządzającej Twoją reklamą może okazać się, że pozycje Twojej reklamy będą różniły się nie tylko w kwestii używanych słów kluczowych, lecz zależały będą także od pory dnia czy też oceny jakości Twojej strony internetowej.

Musisz zatem pamiętać, że w tym przypadku operujemy pojęciem „średnia pozycja”. Dodam również, że najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania zazwyczaj nie oznacza największej efektywności. Kampanie prowadzone przez przedsiębiorców bez dokładnej optymalizacji zazwyczaj znacznie przekraczają optymalne koszta. Efektywniej jest zatem skupić się na innych wskaźnikach. W końcu dla Ciebie najważniejsza jest sprzedaż i liczba pozyskanych klientów a nie pozycja zajmowana w wynikach wyszukiwania.

Nie widzę własnej reklamy, na pewno nie działa.

Oczywiście nie przyszło Ci do głowy, że budżet który przeznaczasz na reklamę nie jest na tyle duży, by pozwolić na wyświetlanie reklamy wszystkim zainteresowanym? Każdego dnia miliony zapytań wpisywanych jest w okno wyszukiwarki Google. Tylko te dotyczące Twojej branży liczyć możemy w tysiącach. Jeżeli Twój budżet nie przekracza 2000 PLN a zakres działalności obejmuje całą Polskę szansa na to, że zobaczysz własną reklamę jest praktycznie zerowa. Pamiętaj również, że wyniki wyszukiwania są mocno personalizowane. Oznacza to, że odwiedzając regularnie własną witrynę wyświetlanie Ci jej reklamy jest mocno nieefektywne. Dotrzeć bowiem musisz do zupełnie nowego potencjalnego klienta.

W powyższym przypadku nie musisz koniecznie zwiększać budżetu. Prowadzenie długofalowych działań, analiza, obserwacje oraz wyciągane wnioski pozwolą Ci tak optymalizować kampanię, że pomimo braku zmian w dostępnym budżecie zaczniesz docierać do coraz bardziej doprecyzowanej liczby potencjalnych klientów. Jeżeli Twoje fundusze nie pozwalają na objęcie zasięgiem całej Twojej branży nie musisz od razu myśleć o porażce, przemyślane działania pozwolą Ci osiągnąć całkiem satysfakcjonujące efekty. Skup się na lokalizacji, porach dnia czy innych, równie ważnych współczynnikach. Pamiętaj, podstawą do analizy są dane dostępne w panelu reklamowym. Jeżeli nie widzisz reklamy, nie oznacza to, że ona nie działa.

Reklama działa już cztery godziny a efektów nadal brak.

Oczywiście, sam fakt uruchomienia reklamy, nawet pomimo bardzo ograniczonego budżetu, powinien przynieść Ci efekty przechodzące Twoje najśmielsze oczekiwania już w trakcie pierwszej godziny od rozpoczęcia działań. Ironia jest mocno zamierzona. Pierwsze godziny, dni, czasem tygodnie to okres zbierania danych, doświadczeń oraz wniosków dzięki którym możliwe jest wprowadzanie zmian w przyjętych strategiach. Nawet pomimo doświadczenia osoby zajmującej się działaniami reklamowymi w Google każda witryna jest inna i generuje inne reakcje odwiedzających ją osób. Każdy biznes odznacza się także innymi oczekiwaniami, przez co nigdy nie jest możliwe stworzenie tej samej strategii dla dwóch różnych biznesów nawet jeżeli działają w dokładnie tej samej branży.

Nie da się określić czasu, po którym zauważysz pierwsze efekty. Może okazać się, że już pierwszych 5 osób, które wejdą na Twoją stronę dokona zakupu bądź skontaktuje się z Tobą. Sytuacja mocno ekstremalna. W większości przypadków dobrze prowadzone działania szybko powinny się jednak zwrócić, dlatego też warto wykazać się odrobiną cierpliwości. Muszę Cię także uprzedzić, że optymalizacja zazwyczaj nigdy się nie kończy. Każda branża zmienia się dość dynamicznie a kampania pozostawiona bez odpowiednich zmian szybko przestanie przynosić zadowalające efekty.

Reklama w Google jest nieskuteczna, nie ma sensu inwestować pieniędzy.

Bardzo częsty argument w kontekście wyrażenia niezadowolenia z uzyskanych efektów. Niestety, sama kampania reklamowa ma na celu jedynie skierowanie na stronę osób potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami bądź usługą. Jeżeli Twoja strona internetowa odrzuca i sprawia, że chcę ją jak najszybciej opuścić a ceny przyprawiają o ból głowy możesz zapomnieć o zwrocie z inwestycji poniesionej na reklamę w Google.
Za każdym razem, gdy wpisujesz w wyszukiwarce poszukiwaną przez Ciebie frazę, odbywa się aukcja.
Dlaczego więc cały czas wspominam o prowadzeniu długofalowych działań? Kampania w Google, w połączeniu z danymi zbieranymi przez Google Analytics, nawet jeżeli nie przyniesie nam oczekiwanych przychodów najczęściej dostarczy informacji dotyczących elementów, które w naszym biznesie powinniśmy obowiązkowo zmienić. Może okazać się, że dziś wydany budżet pozwoli nam zaoszczędzić w przyszłości nie tylko niepotrzebnych wydatków, lecz także stresów związanych z brakiem oczekiwanych efektów.

Przesłane słowa kluczowe koniecznie muszą znaleźć się w kampanii.

Reklama ośrodka wypoczynkowego w Bieszczadach wyświetlająca się po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „góry” to najczęściej spotykany błąd większości osób prowadzących samodzielnie działania reklamowe. Wystarczy jednak chwila zastanowienia by stwierdzić, że zaledwie 1% osób używających tego właśnie słowa kluczowego ma jakąkolwiek szansę zainteresować się naszą ofertą. Za wszystkie pozostałe przekierowania oczywiście zapłacimy, nie możemy bowiem oczekiwać, że niezainteresowane bezpośrednio osoby nie odwiedzą naszej witryny, chociażby ze zwykłej ciekawości, przekonane treścią reklamową.

Dobór używanych w kampanii słów kluczowych to bardzo często kilkugodzinny proces, który jest w stanie zaoszczędzić Ci ogromnych strat finansowych a także zdecydowanie przyspieszyć uzyskanie satysfakcjonujących rezultatów. Analizuj to w jaki sposób klienci poszukują Twoich produktów bądź usług. Może bowiem okazać się, i jest to bardzo częsta sytuacja, że robią to w sposób jakiego się nie spodziewasz. Rozpoczynając kampanię reklamową startujesz z bardzo podstawowym zasobem słów kluczowych. Dopiero odpowiednia optymalizacja pozwoli Ci określić właściwy kierunek i znaleźć najbardziej efektywne frazy.

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji: