Jak nazywać produkty w sklepie internetowym? Kilka ważnych wskazówek

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie
Niezależny certyfikowany specjalista Google Ads & Google Analytics


Od wielu lat pracuję z sektorem e-commerce i chociaż sytuacja powoli wydaje się poprawiać, nazwy produktów w sklepie internetowym nadal dalekie stanowią niemały problem. Odwiedzając sklepy z dowolnej branży mam wrażenie, że poprawa tego istotnego jednak elementu mogłaby znacząco poprawić wyniki sprzedażowe. Dlaczego ten element jest tak ważny i co warto poprawić by już za kilka tygodni zauważyć odczuwalną różnicę?

Powodów dla których warto optymalizować nazwy produktów jest co najmniej kilka, każdy z nich jest tak samo ważny. W pierwszej kolejności istotny jest nasz klient. Kiedy trafia on na kartę produktu powinien już na podstawie samej nazwy stwierdzić czy jest zainteresowany zakupem. Jeśli produkt jest znany, jak na przykład model telefonu, problem nie występuje. W innych przypadkach nazwa produktu zawierać powinna wszelkie niezbędne cechy mogące możliwie najdokładniej go opisać.

Dlaczego nazwy produktów mają istotne znaczenie?

Drugim powodem są organiczne wyniki wyszukiwania. Nazwa produktu powinna zawierać w sobie frazy, które potencjalny użytkownik ma szansę wpisać w wyszukiwarce. Jeśli używasz jedynie numeru produktu bądź nikomu nieznanej marki automatycznie zamykasz sobie drogę do teoretycznie darmowego ruchu organicznego. Dokładnie przemyśl jakich słów kluczowych w kontekście Twojego produktu szukać może potencjalny klient.
Nazwy produktów w sklepie internetowym
Ostatnim elementem istotnym w kontekście nazewnictwa są kampanie reklamowe, w tym bardzo istotna w Twoim przypadku kampania produktowa. Korzysta ona bowiem z nazw produktów oraz ich opisów, na tej podstawie Google określa czy Twój produkt pasuje do zapytania wpisanego przez potencjalnego klienta. To właśnie od optymalizacji tego elementu rozpocząć musisz jakąkolwiek kampanię Google Shopping.

Jak nie nazywać produktów w sklepie internetowym?

Przejdźmy zatem do konkretów. W pierwszej kolejności spójrz na Twój produkt oczami potencjalnego klienta. W jaki sposób może on poszukiwać go w wyszukiwarce? Użytkownicy zazwyczaj używają albo nazwy własnej, albo cech produktu, albo jego przeznaczenia. Tych elementów nie możesz pominąć w trakcie nazywania produktów. Gdzie można go użyć? Jaki jest jego kolor? Rozmiar? Cechy szczególne?

Oto przykłady źle przygotowanych nazw produktów, znalezione w sklepach moich klientów oraz dotyczące ich błędy:

Torebka Shiny Bag ( brak zwrotu „torebka damska”, brak informacji o kolorze, brak informacji o materiale, przeznaczeniu bądź wielkości )

LA-030207 łańcuszek ( brak informacji męski / damski, brak informacji złoto / srebro, brak informacji o długości łańcuszka, brak ewentualnych informacji o cechach szczególnych )

Notatnik A4 ( w tym przypadku klient sprzedawał personalizowane notatniki, z możliwością dodania własnego zdjęcia na okładce, w różnych kolorach, z różną zawartością, co w żaden sposób nie wynikało z nazwy produktu )

Jak poprawnie nazwać produkt w sklepie internetowym?

Tutaj będzie już zdecydowanie prościej. Nazwy produktów w dużej mierze tworzyć można w sposób intuicyjny a błędy wynikają po prostu z zaniedbania. Pamiętaj jedynie o tym, by ułatwiając sobie pracę tworzyć pewne schematy nazewnictwa. Nie ma nic gorszego niż produkty nazywane w różny sposób, nie mający ze sobą nic wspólnego. Nie musisz także rezygnować z umieszczenia nazwy produktu, jeżeli jednak nie jest ona rozpoznawalna dodaj ją na samym końcu.

Szara kanapa z aksamitu, rozkładana, z funkcją spania | Vissona
Niebieska wiosenna sukienka damska z wiązaniem na plecach
Klocki drewniane różnokolorowe, duży zestaw edukacyjny, 180 sztuk

Nie zawsze da się opisać produkty w sposób idealny. Nazwa nie powinna także być zbyt długa. Ważne jednak by w możliwie naturalny sposób opisywała produkt, przedstawiając go potencjalnemu klientowi z wszystkimi niezbędnymi informacjami. W pełni rozumiem, że pracując nad nowym sklepem internetowym wiele elementów jest naprawdę istotnych i zajmujących czas. Z doświadczenia mogę Cię zapewnić, że błędne przygotowanie nazw produktów może zniweczyć wszelkie inne prowadzone prace. Nikt nie doceni świetnie przygotowanego sklepu jeśli nie uda mu się do niego dotrzeć.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?

Jasne warunki współpracy, personalny kontakt, doradztwo oraz wieloletnie doświadczenie to gwarancja zorientowania na konwersję oraz maksymalizację wyników.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?