Jak prowadzić bloga firmowego? Kilka wskazówek przydatnych w budowaniu ruchu

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie
Niezależny certyfikowany specjalista Google Ads & Google Analytics


Mógłbym godzinami przekonywać Cię, że prowadzenie bloga firmowego to dzisiaj według mnie obowiązek. Tak mówią jednak wszyscy. Mogę także zapewnić Cię, że jedynie dzięki założeniu bloga przez ostatnie lata nie wydałem ani złotówki na reklamę ( ok, remarketing działa, aby być szczerym ) a liczba klientów stale rośnie. Jednocześnie rośnie ruch na blogu nawet jeśli przez długie miesiące nie zamieszczam żadnego artykułu. W jaki sposób prowadzić własnego bloga firmowego?

Na początku ustalmy jedną ważną rzecz. Blog firmowy nie służy do publikowania aktualności związanych z Twoją firmą. Nie służy do publikacji zdjęć z wyjazdów, targów, konferencji, chociaż mogą one stanowić uzupełnienie najważniejszych treści. Blog firmowy wymaga strategii i rozsądnego podejścia do tematu. Poniżej znajdziesz kilka subiektywnych porad, dzięki którym klienci z jakimi współpracuję w ciągu 12 miesięcy znacząco zwiększyli nie tylko liczbę odwiedzin ale przede wszystkim realną sprzedaż.

Od czego zacząć prowadzenie bloga firmowego?

Zadam Ci w tym miejscu pewne zadanie. To pierwszy krok jaki musisz przejść. Przygotuj sobie kartkę papieru bądź internetowy notes i zapisz 100 pytań jakie zadać mogą klienci w kontekście Twojego biznesu. Nie martw się tym, że już na starcie liczba ta wydaje się niewiarygodna. Wraz z wyczerpywaniem kolejnych segmentów biznesu zaczniesz docierać do coraz bardziej szczegółowych zapytań. Blog firmowy to przede wszystkim strategia, musisz się zatem przygotować aby pomysły na artykuły nie skończyły się wraz z początkowym zapałem.

Zadanie to ma jeden cel. Musisz uświadomić sobie jakie problemy dotyczą Twoich potencjalnych klientów, czego szukają w sieci, jakich odpowiedzi pragną uzyskać. Zazwyczaj nie są one bardzo oczywiste i wymagają dokładnego zapoznania się z tematem. Każdy artykuł, jaki przygotujesz przez kolejnych 12 miesięcy musi być odpowiedzią na postawione przez klienta pytanie. W sieci szukamy albo rozrywki, albo pomocy z istotną dla nas kwestią. Jeśli nie dostarczasz pierwszego, musisz dostarczyć drugie.

Jak często publikować na blogu firmowym?

Podobnie jak w całym biznesie, blog firmowy to maraton a nie sprint. Regularność i systematyczność są o wiele ważniejsze od ilości. Jeśli więc planujesz pisać 10 artykułów w miesiącu pamiętaj o tym by działo się tak również za pół roku. W przeciwnym wypadku satysfakcję z osiąganych wyników zastąpi zniechęcenie. Wiele blogów firmowych upadło po pierwszych 3 miesiącach. Po pierwsze z braku pomysłów, po drugie z powodu zbytniej intensywności na samym początku.

Obserwując wyniki osiągane przez klientów mogę śmiało doradzić, że 4 artykuły w miesiącu to najbardziej optymalne dla Ciebie rozwiązanie. Jeśli zależy Ci na czasie, nic nie stoi na przeszkodzie by pisać ich odpowiednio więcej. Jednak mniej niż 4 artykuły w miesiącu sprawią, że na zauważalne efekty poczekasz bardzo długo a to nie stanowi motywacji do kontynuacji działań.

W jaki sposób analizować bloga firmowego?

Przechodzimy do najciekawszej części tego artykułu. W pierwszej kolejności upewnij się, że na Twojej stronie wdrożone zostały takie narzędzia jak Google Search Console oraz Google Analytics. Pierwszy z nich pozwala na analizę słów kluczowych, które spowodowały przejście na Twoją stronę z organicznych wyników wyszukiwania, jak również ich pozycję. To również bogate źródło wiedzy odnośnie fraz, które zajmują dalekie miejsca w wynikach wyszukiwania i warto wzmocnić je kolejnym artykułem.

Google Analytics natomiast pozwoli Ci na analizę wszystkich odwiedzin na Twoim blogu, w tym przede wszystkim zachowania użytkowników w kontekście oferty, jaką chcesz poprzez bloga promować. Jeśli prowadzisz sklep internetowy pamiętaj aby produkty w naturalny sposób obudowywały artykuł z nimi powiązany. Pozwoli to na przekierowanie ruchu z bloga bezpośrednio na stronę produktową.

Blog firmowy to subiektywnie najlepsza forma długofalowej promocji Twojej firmy. Im szybciej zaczniesz jego prowadzenie tym szybciej uzyskasz satysfakcjonujące efekty. W połączeniu z danymi zbieranymi poprzez Facebook Pixel oraz działaniami remarketingowymi to prawdopodobnie jedna z najmocniejszych strategii rozwoju oraz pozyskiwania klientów.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?

Jasne warunki współpracy, personalny kontakt, doradztwo oraz wieloletnie doświadczenie to gwarancja zorientowania na konwersję oraz maksymalizację wyników.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji: