Jak reklamować hotel w Internecie? Warto działać by nie zniknąć w tłumie

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Kilka tygodni temu miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu branży hotelarskiej, którego jednym z głównych punktów były sposoby promocji hotelu, pensjonatu czy też ośrodka wypoczynkowego w Internecie. Jak zwykle w tego typu przypadkach opinie były podzielone, tak samo jak różne były dotychczasowe doświadczenia związane z reklamą w sieci. Wiele osób nie miało najmniejszego pojęcia od czego zacząć skuteczną promocję, udało nam się jednak wypracować kilka podstawowych elementów, którymi przy okazji podzielę się także z Wami.

W ogólnych założeniach branża hotelarska nie różni się zbytnio od innych działalności związanych z turystyką. Główny nacisk położyć musimy na spełnienie podstawowych wymagań odwiedzających nas gości, zalety te wyraźnie akcentować musimy także w przypadku działań reklamowych prowadzonych w sieci. Znalezienie tego jednego czynnika, który odróżnia nas od konkurencji, często okazuje się kluczem do sukcesu oraz wypracowania pozytywnie odbieranej marki. Na co więc zwrócić uwagę rozpoczynając promocję hotelu w sieci?

Strona internetowa wizytówką hotelu

O ile założenia te dotyczą każdej branży usługowej, o tyle dla potencjalnego gościa Twojego ośrodka strona firmowa stanowiła będzie pierwszą wizytówkę prezentującą jakość oraz dbałość o detale. Niejednokrotnie rezygnowałem z całkiem przyjemnie zapowiadającego się pobytu ponieważ witryna nie zachęcała mnie atrakcyjną prezentacją oferty. W pierwszej kolejności zastanów się zatem jakie elementy są dla klienta kluczowe. Jakie udogodnienia warto zaprezentować. Czy klient powinien wiedzieć o wszystkich dodatkowych kosztach, związanych chociażby z parkingiem? Oczywiście. Jeśli jest darmowy, wykorzystaj to jako atut.

Pamiętaj także, że jeśli Twoja witryna pozwala na dokonanie rezerwacji, optymalizacja całego procesu stanowi klucz do zwiększenia liczby odwiedzających gości. Ogranicz formularz do najważniejszych, niezbędnych pól, przy okazji nadal prezentując wnętrza oraz dostępne udogodnienia. Przez cały proces rezerwacji nie może pojawić się wątpliwość dotycząca słuszności dokonanego wyboru. Marketing hotelu opiera się głównie na bardzo istotnych detalach.

Kampania Google AdWords w branży turystycznej

O ile krok pierwszy jest już za nami, o tyle najważniejszą częścią naszych działań marketingowych w przypadku hotelu jest dotarcie do osób poszukujących noclegu w naszej właśnie lokalizacji. Główny element stanowi zatem kampania w wyszukiwarce, docierająca do potencjalnych klientów w momencie, gdy poszukują oni hotelu w mieście w jakim się znajdujemy. W zależności od posiadanego budżetu oraz naszej oferty cenowej kierować możemy się ku odbiorcom bezpośrednio poszukującym hotelu bądź dotrzeć do wszystkich poszukujących atrakcyjnego noclegu, w zależności od atrakcyjności naszej oferty.

Założyć musisz także, że potencjalny gość odwiedzi co najmniej kilka witryn zanim zdecyduje się na dokonanie rezerwacji. Kluczowe staje się więc wykorzystanie remarketingu, który pozwoli nam dotrzeć do odbiorcy w momencie, gdy ten będzie gotów do podjęcia decyzji. W przypadku klientów biznesowych zazwyczaj najważniejsze są najbliższe godziny, w przypadku osób poszukujących noclegu na wakacje mamy zdecydowanie więcej czasu by pozostać w świadomości odbiorcy.

Social media w promocji hotelu

Wykorzystanie mediów społecznościowych w budowaniu wizerunku hotelu jest kwestią istotną, choć nie bezwarunkową. Zdecydować bowiem musimy czy chcemy wykorzystać lokalnych odbiorców by zapewnić sobie rozpoznawalność wśród mieszkańców, czy też zależy nam na pozostaniu w świadomości odwiedzających nas gości. Pojawia się zatem pierwsze pytanie, czy naszego klienta, wracającego do hotelu raz na kilka miesięcy interesuje to co dzieje się w nim na co dzień.

Biorąc pod uwagę fakt, że klienci poszukują na Facebooku chociażby opinii zadbać musisz o to, by Twoje profile nie wyglądały na martwe. Nawet jeśli nie generują dużej aktywności bardzo ważne jest by zawsze były na bieżąco aktualizowane. Czy jesteś w stanie wymienić powód, dla którego Twoi goście powinni pozostać z Tobą w kontakcie? Jeżeli tak, ułożenie strategii działań w mediach społecznościowych będzie o wiele łatwiejsze.

Monitoring Internetu w branży hotelowej

Zadowolony klient uzna, że otrzymał to za co zapłacił i przejdzie do porządku dziennego. Niezadowolony gość natomiast prawie na pewno zostawi w sieci swoją opinię. Jeśli użyje do tego Booking bądź TripAdvisor masz możliwość udzielenia szybkiej odpowiedzi. Musisz jednak brać pod uwagę, że opinia może pojawić się w miejscu do którego nie masz dostępu, niekoniecznie też Twój hotel zostanie w jakikolwiek sposób oznaczony. Z pomocą przychodzą narzędzia do monitoringu Internetu, takie jak Brand24, Newspoint czy SentiOne.

Za ich pomocą uruchomisz monitoring związany z nazwą Twojego hotelu i bardzo szybko otrzymasz powiadomienie gdy gdziekolwiek w sieci pojawi się opinia na Twój temat. Na pozytywne recenzje warto odpowiadać, zyskujesz tym samym uznanie i kilka dodatkowych punktów w oczach klientów. Na negatywne opinie odpowiadać musisz, reakcja w większości przypadków jest konieczna a jej brak sprawia, że recenzja pozostaje bez jakiekolwiek polemiki.

Hotel obecny także na Instagramie?

Oczywiście! Pod warunkiem, że jesteś w stanie tworzyć wysokiej jakości zdjęcia każdego dnia. Dorzucając do tego szczyptę kreatywności, sensowną politykę związaną z hashtagami oraz komunikację z odbiorcami Instagram może okazać się świetnym miejscem na prezentację nie tylko Twoich wnętrz ale także wszystkiego, co dzieje się wokół hotelu. Staraj się zachęcać odbiorców do odwiedzenia Twojego miasta, wtedy z większym prawdopodobieństwem wybiorą właśnie Twoją ofertę.

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji: