Jak zainstalować Google Analytics, skonfigurować oraz analizować nasze dane?

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie.
Jestem tutaj by pomóc Twojej firmie skutecznie zwiększyć sprzedaż!


Google Analytics to wciąż, pomimo kilku niedogodności, najlepsze a zarazem najbardziej niedoceniane narzędzie do analizy naszych działań, nie tylko w Internecie. Pomimo prawdopodobnie oczywistej konieczności optymalizacji naszego biznesu w kierunku generowania coraz większego przychodu wciąż wiele firm w żaden sposób nie monitoruje uzyskiwanych przez siebie wyników. Szczególnie niezrozumiałe jest to w przypadku sklepów internetowych, w których praktycznie wszystkie statystyki mają ogromne znaczenie dla podniesienia poziomu sprzedaży.

Kto powinien korzystać z Google Analytics? Praktycznie każdy. Nieistotne czy posiadamy statyczną witrynę firmową, sklep internetowy czy też prowadzimy bloga analiza ruchu naszej strony internetowej to podstawa do podejmowania dalszych działań promocyjnych oraz optymalizacji. Pomimo konieczności posiadania tak niezbędnego narzędzia wciąż wielu przedsiębiorców prowadzi swoje działania „na oko”, przez co często niemałe budżety przeznaczane są na zupełnie nieefektywne decyzje.

Jak zainstalować i wdrożyć Google Analytics?

W praktyce jest to najprostsza część całego procesu. Wystarczy bowiem, że posiadamy jakikolwiek adres mailowy dla usług Google bądź w bardzo intuicyjny sposób założymy nowy. Rozpoczynając instalację skryptu od głównej strony Google Analytics zostaniemy przeprowadzeni przez cały proces krok po kroku, nie powinno więc stanowić to najmniejszego problemu.

W trakcie instalacji poproszeni zostaniemy o wybór wersji Google Analytics jakiej chcemy użyć. Opcja Universal Analytics wprowadzona została w 2012 roku, będąc rozszerzeniem dotychczasowych możliwości monitorowania naszej witryny. W tym momencie wybór pozostaje więc oczywisty. Poniżej znajdziemy także kilka pól tekstowych, w których uzupełnić musimy nasze dane, łącznie z adresem badanej strony internetowej.
Google Analytics to wciąż najważniejsze narzędzie pozwalające na optymalizację naszego biznesu w sieci.
Przed nami teoretycznie najtrudniejsza część zadania. Otrzymany w wyniku konfiguracji usługi tzw. „kod śledzenia” umieścić musimy w kodzie naszej strony internetowej. Warto jednak pamiętać, że jeżeli korzystamy z WordPressa bądź któregoś z popularnych skryptów e-commerce kod śledzenia dodać możemy bezpośrednio w panelu naszego sklepu bądź poprzez odpowiednią wtyczkę. Mocno sugeruję także skorzystanie z Google Tag Manager, którego zalety i możliwości opisałem na blogu.

Od tej pory skrypt Google Analytics jest już zainstalowany. Dla pewności powinniśmy odczekać kilka godzin aby sprawdzić czy skrypt zbiera poprawnie dane z naszej witryny. Jeżeli tak, od tej pory śledzić możemy uzyskiwane przez nas wyniki czekając do dnia, w którym zebrane statystyki będziemy mogli efektywnie wykorzystać.

Co oznaczają poszczególne statystyki?

Aby opisać wszystkie statystyki udostępniane nam przez Google Analytics prawdopodobnie powstać musiałoby kilka bardzo szczegółowych wpisów. Na początku warto więc skupić się na tych, które mają dla nas największe znaczenie. Analizując takie dane jak liczba sesji, czas sesji czy współczynnik odrzuceń jesteśmy w stanie wyciągnąć wnioski, które pomogą nam poprawić naszą witrynę, nie tylko ułatwiając użytkownikom jej odbiór, lecz także podnosząc naszą konwersję czy zwiększając liczbę czytelników na blogu.

Użytkownicy – Użytkownicy, którzy zainicjowali co najmniej jedną sesję w okresie objętym zakresem dat.
Nowi użytkownicy – Liczba nowych użytkowników w wybranym okresie.
Sesje – Łączna liczba sesji w danym okresie. Sesja to okres, w którym użytkownik aktywnie korzysta z Twojej witryny.
Sesje na użytkownika – Średnia liczba sesji na jednego użytkownika.
Odsłony – Odsłony to łączna liczba odsłon stron. Wliczane są tu powtórne wizyty na poszczególnych stronach.
Strony / Sesja – Średnia liczba stron wyświetlonych podczas sesji. Uwzględnia powtórne odwiedziny stron.
Współczynnik odrzuceń – Odsetek sesji, w czasie których użytkownik widzi jedną stronę nie podejmując interakcji.

To nie koniec możliwości

Google Analytics pozwala nam na uzyskanie wszystkich niezbędnych danych dotyczących naszej witryny. Jedne z podstawowych możliwości to bardzo dokładne badanie efektów uzyskiwanych w naszym sklepie internetowym, analiza działań prowadzonych w mediach społecznościowych czy też bieżące monitorowanie ruchu w naszej witrynie. Analizować możemy takie dane jak ilość nowych oraz powracających użytkowników, wszelkie statystyki związane z konwersjami, lokalizacje użytkowników, zachowania w witrynie, podejmowane czynności. Wszystkie powyższe wskaźniki to dopiero początek bardzo rozbudowanych możliwości.

Według firmy badawczej eConsultancy około 86% stron firmowych w Wielkiej Brytanii posiada zainstalowane narzędzie Google Analytics. W czasie pracy z wieloma sklepami internetowymi z przykrością stwierdziłem, że analiza oraz badanie naszych działań w Internecie to wciąż dla wielu polskich firm niepotrzebny element prowadzenia działalności. Wystarczy jednak wspomnieć, że dzięki obserwacji danych z Google Analytics jesteśmy w stanie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym nawet o kilkadziesiąt procent. Najważniejszy wniosek dotyczy jednak budżetów wydawanych na działania reklamowe. Tylko w ten sposób bowiem jesteśmy w stanie bardzo dokładnie badań zwrot z poniesionych inwestycji a więc zadecydować czy poszczególne kanały dotarcia do użytkowników są dla nas efektywne.

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji: