Porzucone koszyki w sklepie internetowym, jak odzyskać potencjalnych klientów?

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie
Niezależny certyfikowany specjalista Google Ads & Google Analytics


Według badań różnych instytutów od 65% do 85% osób, które planowały dokonanie zakupu wygenerowało porzucone koszyki w sklepie internetowym. To dużo, biorąc pod uwagę, że wykonały pierwszy krok wykazując wstępne zainteresowanie. W większości przypadków oznacza to, że nie musisz przeznaczać dodatkowych środków na działania reklamowe, wystarczy że efektywniej wykorzystasz obecnie generowany ruch.

Powodów dla których klient rezygnuje z zakupu już na etapie koszyka jest wiele. Zanim o nich opowiem muszę upewnić się, że dokładnie mierzysz odwiedziny poszczególnych etapów procesu zakupowego. To kluczowy element, który pozwoli Ci stwierdzić w którym momencie potencjalny klient rezygnuje. Dokonać tego możesz poprzez wyznaczenie celów w Google Analytics skupiających się na liczbie odwiedzin poszczególnych kroków. Jeśli w którymś momencie rezygnuje nawet kilkadziesiąt procent, element ten wymaga natychmiastowej poprawy.

Dlaczego potencjalny klient rezygnuje z zakupu?

Porzucone koszyki w sklepie internetowym bardzo często generowane są z powodu skomplikowanego procesu zakupowego. Jeśli ekran jest nieczytelny, mnogość opcji utrudnia dokonanie wyboru a całość przedstawiona jest mało przyjaźnie, klient ma do dyspozycji wiele innych sklepów, w których zakupu dokona o wiele szybciej. Kolejnym elementem są niespodziewane koszta wysyłki, o których potencjalny klient nie miał pojęcia jeszcze na etapie decyzji o dodaniu do koszyka. Dodatkowych kosztów nie warto ukrywać, świadoma decyzja o zakupie jest więcej warta niż nagłe zaskoczenie, które prawie zawsze kończy się rezygnacją.
Porzucone koszyki w sklepie internetowym
Pamiętaj także by Twoja strona była w pełni dostosowana do urządzeń mobilnych. Według raportów i badań do jakich udało mi się dotrzeć aż 40% odbiorców deklaruje, że dokonuje zakupów przy użyciu telefonu komórkowego. Liczba ta wciąż rośnie, nie warto więc przywiązywać się do niej zbyt mocno. Przyjrzyj się jednak procesowi zakupowemu w Twoim sklepie na urządzeniu mobilnym. Jeśli jest skomplikowany, liczba porzuceń może być znacząca.

Jak odzyskać porzucone koszyki w Twoim sklepie?

Jednym z najważniejszych i najefektywniejszych rozwiązań by porzucone koszyki w sklepie internetowym nie stanowiły codziennego wyzwania jest zastosowanie kampanii remarketingu dynamicznego, skierowanego do osób, które co prawda odwiedziły stronę w koszyku, jednak finalnie nie dokonały zakupu a więc nie dotarły do strony z podziękowaniem. Taka forma zastosowania remarketingu pozwala zaprezentować potencjalnemu klientowi ostatnio oglądane produkty, w tym zapewne również te, które dodał do koszyka. Kluczowe w tej kwestii jest wyeliminowanie osób, które już zakupu dokonały. Ile razy bowiem widzisz reklamę z produktem, który kurier już dawno do Ciebie dostarczył?

Zamiast inwestować kolejne budżety w reklamę sprawdź jak efektywniej wykorzystać obecnie generowany ruch!
Jestem wielkim zwolennikiem synergii i łączenia wielu strategii reklamowych, aby zatem efektywnie wspierać powyższe działanie zastosować warto również remarketing w wyszukiwarce oraz wykorzystać grupę remarketingową w naszej kampanii produktowej. Dzięki temu dotrzesz do potencjalnego klienta na każdym etapie procesu decyzyjnego. Nie ważne czy odwiedza inne witryny, czy też ponownie poszukuje produktów, jakie znaleźć można w Twojej ofercie.

O czym warto pamiętać ratując porzucone koszyki?

Kluczowe są pierwsze godziny od momentu odwiedzin Twojego sklepu. Pamiętaj zatem aby kampania remarketingowa nie nękała odbiorcy przez cały kolejny miesiąc. Jeśli nie dokonał zakupu u Ciebie najprawdopodobniej zrobił to u konkurencji. Jednocześnie jeżeli w ciągu kilku dni nie wrócił by dokonać zakupu najprawdopodobniej już tego nie zrobi. Nie ma więc sensu skupiać na nim swojej uwagi. Jeśli oferujesz produkty, których zakupu dokonuje się sporadycznie efektywniejsze będzie poszukiwanie nowego potencjalnego klienta.

Nie unikniesz również zmian w samym sklepie. Kampania reklamowa pełni głównie rolę informacyjną, to Twoja witryna przekonać musi do zakupu. Sprawdź zatem czy nie wymagasz wypełnienia zbyt dużej ilości pól w formularzu, czy wszystkie pola opisane są w jasny i czytelny sposób. Zastanów się także czy cały proces zakupowy zamykasz w optymalnej liczbie kroków. Detale mają ogromne znaczenie i często zmiana koloru przycisku, dodanie kilku słów języka korzyści wpłynąć może pozytywnie na liczbę zakupów.

Finalnie wszystkie elementy analizuj oraz testuj. To dane z Google Analytics podpowiedzą Ci najwięcej w kontekście możliwych do wprowadzenia zmian, porzucone koszyki w sklepie internetowym nie muszą być ogromnym problemem. Sposoby wykorzystania Google Analytics w sklepie internetowym na pewno znajdziesz na tym blogu.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?

Jasne warunki współpracy, personalny kontakt, doradztwo oraz wieloletnie doświadczenie to gwarancja zorientowania na konwersję oraz maksymalizację wyników.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?