Reguły automatyczne w Google Ads, które z nich warto dzisiaj wdrożyć w kampaniach?

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie
Niezależny certyfikowany specjalista Google Ads & Google Analytics


Reguły automatyczne w Google Ads to jeden z najlepszych sposobów na wsparcie prowadzonych działań. Działają w momencie gdy spełnione zostaną z góry ustalone warunki. Pozwalają nam zautomatyzować pewne procesy dzięki czemu nie jest konieczna kontrola kampanii na każdym jej etapie, przez cały dzień. Od razu muszę Cię ostrzec, reguły nie pozwalają na prowadzenie kampanii bez żadnej kontroli. Stanowią jednak istotną pomoc, z której warto korzystać.

Dlaczego reguły automatyczne są nam przydatne? Po pierwsze, gdy spełnione zostaną warunki i reguła się uruchomi, otrzymać możemy stosownego maila. To natomiast pozwala nam być na bieżąco z tym co dzieje się w kampanii. Po drugie, istnieją powtarzalne czynności, które możemy w sposób automatyczny kontrolować. Po trzecie, pozwalają na określone działania zanim zdążymy zalogować się na konto, od razu w momencie gdy spełnione zostaną wyżej wspominane warunki.

Jak stworzyć reguły automatyczne w Google Ads?

Reguły automatyczne w Google Ads stworzyć możesz na poziomie kampanii, grupy reklam, słów kluczowych oraz reklamy, jak również kilku innych elementów. Aby je przygotować, zaloguj się na swoje konto, następnie wybierz opcję „Narzędzia” w prawym górnym rogu ekranu.

Kolejnym krokiem jest wybór rodzaju reguły automatycznej, jaką chcesz stworzyć. Dedykowane kampaniom pozwalają na wstrzymanie bądź włączenie kampanii, wysłanie e-maila bądź zmianę budżetu gdy kampania zanotuje wcześniej określone rezultaty. Przykładowo, możemy zatrzymać kampanię, która w ciągu ostatnich 14 dni nie wygenerowała ani jednej konwersji. Podobne działania przeprowadzić możemy dla grup reklam.

Subiektywnie uważam, że większość reguł warto stosować dla danych z minimum 7 ostatnich dni. Pamiętaj o tym, że dane jedynie z dnia poprzedniego mogą nie być wystarczająco obiektywne.

W przypadku słów kluczowych istotna jest również możliwość zmiany maksymalnych stawek gdy wybrane frazy odnotowują oczekiwane przez nas wyniki. W tym miejscu pamiętać musimy przede wszystkim o wdrożeniu maksymalnej możliwej stawki, której system nigdy nie przekroczy. Kiedy reguła automatyczna może być przydatna? Między innymi w sytuacji, gdy nasze słowo kluczowe odnotowuje zbyt niskie współczynniki klikalności. Raz jeszcze muszę jednak zaznaczyć, codzienna kontrola zmian wprowadzanych przez reguły jest bardziej niż konieczna.

Jakie reguły automatyczne warto zastosować na swoim koncie?

  • Zwiększ stawki dla efektywnych słów kluczowych

Ta reguła automatyczna w Google Ads przydaje się w momencie, gdy w naszej kampanii posiadamy bardzo dużą liczbę słów kluczowych, w tym takie, które generują dużo konwersji niskim kosztem. W takiej sytuacji warto podnieść ich stawki by zwiększyć dotarcie, nawet jeśli oznaczało to będzie zwiększenie kosztu konwersji. Ponownie, pamiętaj o ustawieniu maksymalnej stawki. W przeciwnym wypadku Google zacznie zwiększać stawki bez żadnej kontroli.

  • Podnieś stawki by wyświetlać się na pierwszej stronie

Jeśli posiadasz w kampanii jedynie efektywne, precyzyjnie wybrane słowa kluczowe ta reguła automatyczna pozwoli Ci uniknąć sytuacji, gdy fraza nie wyświetli się z powodu zbyt niskich stawek. W tej sytuacji możesz zaufać automatyzacji, o ile ponownie ustawisz maksymalną stawkę. W tej sytuacji jest to nieuniknione, zdarzało mi się bowiem, że Google żądał za wyświetlenia na pierwszej stronie stawek znacznie przekraczających nawet 20 PLN.

  • Wykluczenie nieefektywnych słów kluczowych

Reguła automatyczna, która działa dokładnie odwrotnie niż wymieniona w punkcie pierwszym. Jeśli słowo kluczowe generuje dużą liczbę przekierowań i żadnych konwersji, wtedy warto albo mocno ograniczyć stawki, albo daną frazę całkowicie wyłączyć. W przypadku sklepów online zdarzało mi się wyłączać w ten sposób frazy, które wygenerowały ponad 200 przekierowań i nie przyniosły ani jednej sprzedaży. Ponownie małe ostrzeżenie, zawsze sprawdzaj jakie słowa zostały wykluczone. Może się okazać, że mają one swoje miejsce w lejku sprzedażowym.

  • Sprawdź udział w wyświetleniach fraz w kampanii

Wskaźnik, który jest często pomijany w trakcie optymalizacji działań reklamowych. Informuje nas o tym jak wiele osób wyszukujących nasze frazy miało możliwość trafienia na naszą reklamę. Jeśli jest zbyt niski oznacza to, że nie wykorzystujemy w pełni dostępnego potencjału. Taka informacja przekazana na e-mail powinna dać nam jasny obraz obecnego stanu kampanii. Reguła automatyczna, którą wykorzystuję bardzo regularnie. W dużej mierze pozwala ona podjąć decyzję odnośnie zwiększenia budżetu w kampanii.

Reguły automatyczne w Google Ads to w dużej mierze narzędzie dla specjalistów. Głównie dlatego, że są oni w stanie przewidzieć konsekwencje wprowadzanych zmian. Nadal jednak, mimo wieloletniego doświadczenia, regularnie kontroluję efekty działania każdej reguły.

Warto także używać ich z pewnym umiarkowaniem. Jeśli zaczną odpowiadać za zbyt dużą liczbę zmian zaczną wpływać na siebie nawzajem bądź całkowicie się wykluczać. To kolejny powód by reguła automatyczna stosowana była jedynie w uzasadnionych przypadkach.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?

Jasne warunki współpracy, personalny kontakt, doradztwo oraz wieloletnie doświadczenie to gwarancja zorientowania na konwersję oraz maksymalizację wyników.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?