Śledzenie przewijania strony, jak wdrożyć i analizować zachowanie użytkowników?

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie
Niezależny certyfikowany specjalista Google Ads & Google Analytics


Śledzenie przewijania strony to jeden z ważniejszych elementów analizy między innymi zachowania użytkowników na blogu, który właśnie czytasz. Większość osób trafia tutaj z wyszukiwarki, czyta artykuł, na końcu którego znajduje się zachęta do nawiązania współpracy. Niezbędna była zatem informacja dotycząca tego czy użytkownicy w ogóle do tego elementu docierają. Jeśli nie, konieczna byłaby zmiana jego umiejscowienia.

Wielokrotnie doradzałem klientom by na swojej stronie firmowej poprawili widoczność danych kontaktowych bądź istotnych informacji mających wpływ na konwersję. Szczególnie na początku współpracy zaufanie nie daje podstaw do zmiany całej witryny. Opisane poniżej metody śledzenia przewijania strony pozwoliły mi niejednokrotnie na przedstawienie konkretnych argumentów dotyczących koniecznych do wprowadzenia zmian.

Kiedy śledzenie przewijania witryny ma istotne znaczenie?

Wyobraź sobie, że posiadasz landing page stworzony zgodnie z opisywanymi przeze mnie w wielu miejscach zasadami. Posiada on kilka bloków zakończonych formularzami. Pierwszym z elementów jakie możesz analizować jest skuteczność każdego z nich, mierzona za pomocą osobnych zdarzeń. Nadal nie wiesz jednak czy użytkownicy docierają do końca witryny oraz na jakich treściach kończą swoją przygodę z ofertą. Informacja ta pozwoliłaby Ci między innymi na przesunięcie poszczególnych bloków wyżej w strukturze witryny, tym samym zwiększając jej konwersję.

Drugi przykład dotyczy opisanej przeze mnie wyżej sytuacji z własnym blogiem. Po pierwsze, śledzenie przewijania naszej strony pozwala Ci stwierdzić czy użytkownicy docierają do końca artykułu. Wstępnie ocenić możesz zatem atrakcyjność przygotowywanych treści. Po drugie, dane te pozwalają na precyzyjne umieszczenie przycisku call to action dokładnie w miejscu, w którym większość odbiorców kończy kontakt z artykułem.

Od czego zacząć konfigurację śledzenia przewijania strony?

W pierwszej kolejności musisz posiadać wdrożony Google Tag Manager. Obecnie to wręcz obowiązkowe narzędzie dla każdego, kto chciałby w pełni wykorzystywać możliwości nie tylko Google Analytics lecz także wielu innych narzędzi. Śledzenie przewijania strony konfigurujesz poprzez zalogowanie się do Google Tag Manager oraz wybranie opcji „Nowy” na liście tagów.

Następnie wybierz „Konfiguracja tagu” oraz „Google Analytics – Universal Analytics”.

W kolejnym etapie ustaw typ śledzenia jako „Zdarzenie”. W polu „Kategoria” wpisać możesz dowolną nazwę. Aby dodać „Działanie” wybierz ikonkę obok formularza, następnie opcję „zmienne wbudowane” oraz znajdź pole „Page Path”.

Aby dodać „Etykietę” wybierz ikonkę obok formularza, następnie opcję „zmienne wbudowane” oraz znajdź pole „Scroll Depth Threshold”.

Ostatnim zadaniem jest dodanie w polu „Ustawienia Google Analytics” naszego identyfikatora śledzenia Google Analytics.

Konfiguracja tagu została zakończona, czas na konfigurację reguły. W tym celu dodaj nową regułę, wybierając typ „Głębokość przewijania”.

W tym miejscu wybrać musisz czy chcesz mierzyć głębokość przewijania w pionie, czy też w poziomie. Nas interesuje głównie pion. Śledzenie przewijania witryny dotyczyć może wartości wyrażonej w pikselach bądź procentach. To istotny element, zastanów się zatem jakie dane będą dla Ciebie przydatne. Pamiętaj, że samodzielnie wpisać musisz wartości, które są dla Ciebie istotne. Wybierz również czy chcesz śledzić całą witrynę czy też konkretną, z góry określoną podstronę.

To już koniec konfiguracji. Śledzenie przewijania strony powinno działać bez większych problemów. Opublikuj wprowadzone zmiany i przejdź do Google Analytics, gdzie w zakładce Zachowanie, Zdarzenia, Strony Zdarzeń dodać musisz wymiar dodatkowy „Akcja Zdarzenia”.

Jeśli wdrożenie śledzenia mierzącego przewijanie strony i jego konfiguracja stanowią dla Ciebie problem bądź jakikolwiek z podpunktów jest dla Ciebie niejasny daj mi znać w mailu. Chociaż jest to zadanie bardzo łatwe domyślam się, że podczas pierwszych kontaktów z Google Tag Manager stanowić może pewne wyzwanie.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?

Jasne warunki współpracy, personalny kontakt, doradztwo oraz wieloletnie doświadczenie to gwarancja zorientowania na konwersję oraz maksymalizację wyników.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?