Słowa kluczowe w kampanii Google AdWords, jak stworzyć efektywną listę fraz?

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie
Niezależny certyfikowany specjalista Google Ads & Google Analytics


Słowa kluczowe w kampanii Google Ads to jeden z pierwszych i najważniejszych elementów przygotowań do rozpoczęcia działań reklamowych. Od właściwego zrozumienia tego w jaki sposób działa wyszukiwarka oraz jak dobrać frazy do naszej kampanii zależy jej skuteczność. To od nich zależy w którym momencie użytkownik zobaczy naszą reklamę i czy na pewno będzie ona odpowiedzią na jego problem. Jak zatem dobrać słowa kluczowe do naszej strategii?

Dlaczego słowa kluczowe w kampanii mają tak duże znaczenie? Odbiorcy wpisują je w wyszukiwarkę Google poszukując rozrywki, informacji, usługi bądź konkretnego produktu. Przygotowując się zatem do uruchomienia swojej własnej kampanii stworzyć należy listę fraz, które potencjalnie wpisać może nasz klient. Co istotne, słowa kluczowe w kampanii muszą być maksymalnie precyzyjne. Niestety, często spotykam się z sytuacją, gdy klient w swojej własnej kampanii używał słowa kluczowego „góry” promując własny ośrodek w Bieszczadach. Poniżej znajdziesz zatem kilka podpowiedzi by unikać tego typu błędów.

Jak wybrać słowa kluczowe w kampanii Google Ads?

W pierwszej kolejności zastanów się w jaki sposób potencjalny klient szuka Ciebie w wyszukiwarce. Niedopuszczalne jest używanie słów kluczowych tylko dlatego, że mają jakikolwiek ogólny związek z naszym biznesem. Jeśli prowadzisz sklep z asortymentem GSM hasło „telefony komórkowe” niekoniecznie oznaczać musi chęć zakupienia etui. Idąc dalej, nawet hasło „akcesoria do telefonu” nie będzie dla Ciebie efektywne, przynajmniej w początkowym etapie. Zastanów się bowiem czego taki klient szuka? Nie sprecyzował modelu telefonu, nie podał jakiego elementu jego zapytanie dotyczy. Może się okazać, że nie posiadasz w sklepie tego czego szuka.

Słowa kluczowe Google AdWords

Jeśli prowadzisz kampanię samodzielnie a Twoje doświadczenie jest niewielkie skup się jedynie na bardzo precyzyjnych frazach, w odpowiednich dopasowaniach, o których za chwilę przeczytasz. Nawet jeśli hasło „czerwone etui do Samsung Galaxy 3” wyszuka niewiele osób, będzie to o wiele efektywniejszy ruch niż w przypadku wcześniejszych, bardzo ogólnych fraz. Pamiętaj, że w przypadku kampanii Google Ads nie istnieje ograniczenie liczby słów kluczowych, przygotuj więc ich wyczerpującą listę. Istotne jest jednak to, że duży i efektywnych ruch zbudować możesz setką relatywnie rzadko wyszukiwanych fraz niż kilkoma ogólnymi, bardzo popularnymi.

Jak działają dopasowania słów kluczowych w kampanii Google Ads?

Przechodzimy do elementu, który dla większości początkujących reklamodawców jest zupełnie niezrozumiały. Jak bowiem to samo słowo w różnych dopasowaniach oznaczać może coś zupełnie innego? Prowadzi to do tego, że większość słów kluczowych trafia do kampanii w dopasowaniu przybliżonym a to natomiast skutkuje ogromnym, zazwyczaj bardzo nieefektywnym ruchem, jedynie tematycznie powiązanym z naszą ofertą.

Oto wyjaśnienie znaczenia dopasowań słów kluczowych wraz z przykładami:

Czym są wykluczające słowa kluczowe?

W dużym skrócie są to frazy, dla których nie chcemy wyświetlać naszych reklam, szczególnie w sytuacji gdy używamy szerokich dopasowań słów kluczowych. W większości przypadków nie chcemy bowiem wyświetlać się na frazy zawierające w sobie „opinie”, „najtaniej”, „za darmo”, „jak działa”. Jednym z najważniejszych zadań optymalizacji kampanii jest zatem regularne zapoznawanie się z listą wyszukiwanych fraz by wśród nich znaleźć te, które są dla nas zbędne. Z doświadczenia nie robi tego 80% reklamodawców.

Jeśli jesteś w stanie stworzyć taką listę jeszcze przed startem kampanii, świetnie. Wiele fraz jest intuicyjnych, przykłady podałem powyżej. Jeśli nie, w trakcie kampanii regularnie sprawdzaj zakładkę „wyszukiwane hasła”. Tam zobaczysz frazy dla których ukazała się Twoja reklama. Po kilku miesiącach Twoje działania będą już bardzo precyzyjne a skuteczność zauważalnie wyższa.

Konwersja słów kluczowych w kampanii Google Ads.

Oprócz intuicji pamiętaj o tym, że o efektywności kampanii świadczą przede wszystkim uzyskiwane przez nią wyniki. Może się zatem okazać, że pozornie niewłaściwa fraza generuje satysfakcjonującą sprzedaż czy też liczbę kontaktów. Sklep, który posiadał spory asortyment świetnie sprzedawał na hasło „srebrna biżuteria”. To jednak wyjątek, który nie musi się powtarzać. Dlatego też hasła ogólne warto testować gdy kampania przynosi już satysfakcjonującą liczbę konwersji.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?

Jasne warunki współpracy, personalny kontakt, doradztwo oraz wieloletnie doświadczenie to gwarancja zorientowania na konwersję oraz maksymalizację wyników.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?