Słowa kluczowe w kampanii Google Ads to jeden z pierwszych i najważniejszych elementów przygotowań do rozpoczęcia działań reklamowych. Od właściwego zrozumienia tego w jaki sposób działa wyszukiwarka oraz jak dobrać frazy do naszej kampanii zależy jej skuteczność. To od nich zależy w którym momencie użytkownik zobaczy naszą reklamę i czy na pewno będzie ona odpowiedzią na jego problem. Jak zatem dobrać najważniejsze frazy do naszej strategii?
Dlaczego słowa kluczowe w kampanii mają tak duże znaczenie? Odbiorcy wpisują je w wyszukiwarkę Google poszukując rozrywki, informacji, usługi bądź konkretnego produktu. Przygotowując się zatem do uruchomienia swojej własnej kampanii stworzyć należy listę fraz, które potencjalnie wpisać może nasz klient. Co istotne, frazy kluczowe w kampanii muszą być maksymalnie precyzyjne. Niestety, często spotykam się z sytuacją, gdy klient w swojej własnej kampanii używał słowa kluczowego „góry” promując własny ośrodek w Bieszczadach. Poniżej znajdziesz zatem kilka podpowiedzi by unikać tego typu błędów.
Jak wybrać słowa kluczowe w kampanii Google Ads?
W pierwszej kolejności zastanów się w jaki sposób potencjalny klient szuka Ciebie w wyszukiwarce. Niedopuszczalne jest używanie słów kluczowych tylko dlatego, że mają jakikolwiek ogólny związek z naszym biznesem. Jeśli prowadzisz sklep z asortymentem GSM hasło „telefony komórkowe” niekoniecznie oznaczać musi chęć zakupienia etui. Idąc dalej, nawet hasło „akcesoria do telefonu” nie będzie dla Ciebie efektywne, przynajmniej w początkowym etapie. Zastanów się bowiem czego taki klient szuka? Nie sprecyzował modelu telefonu, nie podał jakiego elementu jego zapytanie dotyczy. Może się okazać, że nie posiadasz w sklepie tego czego szuka.

Jeśli prowadzisz kampanię samodzielnie a Twoje doświadczenie jest niewielkie skup się jedynie na bardzo precyzyjnych frazach, w odpowiednich dopasowaniach, o których za chwilę przeczytasz. Nawet jeśli hasło „czerwone etui do Samsung Galaxy 3” wyszuka niewiele osób, będzie to o wiele efektywniejszy ruch niż w przypadku wcześniejszych, bardzo ogólnych fraz. Pamiętaj, że w przypadku kampanii Google Ads nie istnieje ograniczenie liczby słów kluczowych, przygotuj więc ich wyczerpującą listę. Istotne jest jednak to, że duży i efektywnych ruch zbudować możesz setką relatywnie rzadko wyszukiwanych fraz niż kilkoma ogólnymi, bardzo popularnymi.
Jak działają dopasowania słów kluczowych w kampanii Google Ads?
Przechodzimy do elementu, który dla większości początkujących reklamodawców jest zupełnie niezrozumiały. Jak bowiem to samo słowo w różnych dopasowaniach oznaczać może coś zupełnie innego? Prowadzi to do tego, że większość słów kluczowych trafia do kampanii w dopasowaniu przybliżonym a to natomiast skutkuje ogromnym, zazwyczaj bardzo nieefektywnym ruchem, jedynie tematycznie powiązanym z naszą ofertą.
Oto wyjaśnienie znaczenia dopasowań słów kluczowych wraz z przykładami:
Dopasowanie ścisłe
Nasza reklama wyświetli się jedynie w momencie, gdy potencjalny klient wpisze w wyszukiwarkę hasło identyczne bądź bardzo mocno zbliżone do naszej frazy a więc chociażby liczbę mnogą. To najbezpieczniejsza forma dopasowania słów kluczowych, ponieważ mamy nad nimi pełną kontrolę. Posiadając w kampanii frazę [kij hokejowy] wyświetlimy się tylko i wyłącznie na to zapytanie.
Dopasowanie do wyrażenia
Odrobinę szersze dopasowanie, dzięki któremu wyświetlimy się potencjalnemu klientowi gdy ten wpisze jakiekolwiek zapytanie zawierające w sobie naszą frazę. W teorii to również bezpieczna forma, bowiem wyświetlimy się na hasło „profesjonalny kij hokejowy”. W praktyce możemy być także widoczni na hasło „beznadziejny kij hokejowy”. O wykluczeniach słów kluczowych przeczytasz poniżej.
Dopasowanie przybliżone z modyfikatorem
Zazwyczaj najmniej zrozumiałe przez większość reklamodawców. Oznacza bowiem, że reklama wyświetli się na dowolne zapytanie zawierające w sobie frazę z dodanym modyfikatorem. Kontynuując mój przykład, wyświetlimy się w momencie gdy użytkownik wpisze frazę „kij do golfa”. Należy więc być bardzo ostrożnym używając tego dopasowania. Bardziej doświadczone osoby używają go przede wszystkim do poszukiwania nowych słów kluczowych dla kampanii. To najlepszy sposób w sytuacji gdy nie wiemy w jaki sposób nasi potencjalni klienci poszukują naszej oferty.
Dopasowanie przybliżone
Najobszerniejsze a tym samym najrzadziej używane. Pozwala bowiem na wyświetlanie naszej reklamy gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce frazę stanowiącą synonim bądź jakakolwiek odmienną formę. Może to skutkować wyświetleniem na hasło „mecz hokejowy”, co niewiele ma wspólnego z promowanym przez nas produktem.
Czym są wykluczające słowa kluczowe?
W dużym skrócie są to frazy, dla których nie chcemy wyświetlać naszych reklam, szczególnie w sytuacji gdy używamy szerokich dopasowań słów kluczowych. W większości przypadków nie chcemy bowiem wyświetlać się na frazy zawierające w sobie „opinie”, „najtaniej”, „za darmo”, „jak działa”. Jednym z najważniejszych zadań optymalizacji kampanii jest zatem regularne zapoznawanie się z listą wyszukiwanych fraz by wśród nich znaleźć te, które są dla nas zbędne. Z doświadczenia nie robi tego 80% reklamodawców.
Jeśli jesteś w stanie stworzyć taką listę jeszcze przed startem kampanii, świetnie. Wiele fraz jest intuicyjnych, przykłady podałem powyżej. Jeśli nie, w trakcie kampanii regularnie sprawdzaj zakładkę „wyszukiwane hasła”. Tam zobaczysz frazy dla których ukazała się Twoja reklama. Po kilku miesiącach Twoje działania będą już bardzo precyzyjne a skuteczność zauważalnie wyższa.
Konwersja słów kluczowych w kampanii Google Ads.
Oprócz intuicji pamiętaj o tym, że o efektywności kampanii świadczą przede wszystkim uzyskiwane przez nią wyniki. Może się zatem okazać, że pozornie niewłaściwa fraza generuje satysfakcjonującą sprzedaż czy też liczbę kontaktów. Sklep, który posiadał spory asortyment świetnie sprzedawał na hasło „srebrna biżuteria”. To jednak wyjątek, który nie musi się powtarzać. Dlatego też hasła ogólne warto testować gdy kampania przynosi już satysfakcjonującą liczbę konwersji.