Słownik pojęć związanych z Google AdWords, pierwszy krok do własnej kampanii

Nazywam się Artur Smolicki a to jest blog o marketingu w Internecie
Niezależny certyfikowany specjalista Google Ads & Google Analytics


Wielokrotnie w swojej pracy zawodowej wchodziłem w nowe obszary działania, w których używane słownictwo blokowało mnie przed dokładnym zapoznaniem się z tematem. Podobnie jest z branżowymi określeniami dotyczącymi kampanii Google Ads. Jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z działaniami reklamowymi poniższe zwroty zdecydowanie ułatwią Ci poruszanie się po meandrach marketingu internetowego. Zebrałem je wszystkie w jednym miejscu by zawsze móc do nich powrócić.

Nie tylko na tym blogu lecz w każdym miejscu sieci znajdziesz wiele pojęć, bez których znajomości sens artykułu czy poradnika lekko się rozmywa. Jeśli nie zajmujesz się marketingiem na co dzień może okazać się, że nie znasz wielu wskaźników, które mogą pomóc Ci w efektywnym prowadzeniu działań reklamowych. Artykuł ten postaram się regularnie uzupełniać aby żadne pojęcie nie pozostało bez wyjaśnienia.

Kampania linków sponsorowanych Google – Podstawowa forma reklamy, której efekty obserwować możemy w wynikach wyszukiwania. Jej założeniem jest prezentacja naszych reklam w sytuacji, gdy pasują one do wpisywanych przez użytkownika słów kluczowych. Bardzo efektywny format między innymi w branży usługowej.

Kampania w sieci reklamowej Google – Forma reklamy, której efekty obserwować możemy w trakcie odwiedzania ponad 2 milionów witryn na całym świecie, jako baner graficzny bądź tekstowy. Daje ona szerokie możliwości w kwestii targetowania, poczynając od kontekstu witryny, poprzez zainteresowania i cechy behawioralne odbiorców, po słowa kluczowe, które muszą znaleźć się na stronie docelowej.

Kampania produktowa Google Shopping – Mój ulubiony format kampanii reklamowej, przeznaczony dla sklepów internetowych. Pozwala on zaprezentować nazwę produktu, cenę, zdjęcie oraz nazwę naszej marki jeszcze przed odwiedzinami naszej witryny a więc przed wygenerowaniem kosztu przekierowania. Dzięki szeroko zakrojonym działaniom analitycznym umożliwia bardzo skuteczne wsparcie sprzedaży.

Słowa kluczowe – Frazy, po wpisaniu których użytkownik ma szansę zobaczyć Twoją kreację reklamową. Słowa kluczowe to bardzo szeroki temat, głównie ze względu na możliwość stosowania dopasowań oraz możliwości nieograniczonego wręcz wykorzystania tzw „długiego ogona”.

Dopasowania słów kluczowych – Podobnie temat wymagający osobnego artykułu, który zapewne znajdziesz na tym blogu. Dopasowania pozwalają określić jak bardzo precyzyjne w odniesieniu do naszej frazy muszą być wpisywane słowa kluczowe w wyszukiwarce by użytkownik zobaczył naszą reklamę. Ich zastosowanie ma strategiczne znaczenie dla wyników kampanii, warto więc wiedzieć o nich możliwie jak najwięcej.

Harmonogram wyświetlania reklam – Powodów zastosowania harmonogramu jest wiele. Służy on bowiem określaniu w jakich godzinach i jakich dniach tygodnia powinna wyświetlać się nasza reklama. Znaczenie ma to szczególnie w sytuacji, gdy chcemy ograniczyć emisję do godzin działania naszego biura bądź dostosować do danych dotyczących konwersji.

Konwersje – W bezpośrednim tłumaczeniu konwersja oznacza policzalny cel prowadzenia naszych działań reklamowych. Nie zawsze musi to oznaczać sprzedaż, stanowić może bowiem liczbę pozyskanych kontaktów, wypełnionych formularzy czy też liczbę odwiedzin konkretnej podstrony.

Koszt konwersji – W dużym uproszczeniu, to koszt jaki ponieść należy dla zrealizowania pojedynczego założonego celu. Prowadząc działalność zawsze należy określić maksymalny koszt pozyskania klienta bądź zakładany koszt pozyskania nowego kontaktu. Umożliwia to efektywną optymalizację prowadzonych działań.

Wynik jakości – Stanowi sumaryczną ocenę jakości przygotowanych reklam, słów kluczowych, strony docelowej i podawany jest w skali od 1 do 10 dla każdej frazy znajdującej się na koncie. Co istotne, nie ma on wpływu na ranking reklamy w czasie aukcji.

Ranking reklamy – Służy do określenia na jakiej pozycji względem konkurencji ukaże się nasza reklama. Aby go wyznaczyć wykorzystuje się takie elementy jak przewidywany współczynnik klikalności, jakość strony docelowej oraz trafność samej reklamy a także lokalizację użytkownika, urządzenie z jakiego nastąpiło wyszukanie. Oznacza to również, że nawet jeśli konkurencja oferuje wyższe stawki za przekierowanie nasza reklama nadal może pojawiać się na lepszych pozycjach, jeśli ranking reklamy jest wyższy.

Remarketing – Mój ulubiony format reklamowy. Bardzo rzadko użytkownicy decydują się na zakup bądź skorzystanie z oferty już w trakcie pierwszej wizyty na stronie. Remarketing pozwala dotrzeć do nich w innych miejscach sieci, w momencie gdy to oni zdecydują ponownym kontakcie z naszą witryną. Oznacza to, że reklamy remarketingowe pomimo różnych opinii wykazują się bardzo wysoką skutecznością. Ich stosowanie to must have w przypadku każdego biznesu.

Rozszerzenia reklam – Służą do zwiększenia powierzchni reklamowej zajmowanej przez nasze treści w wynikach wyszukiwania, umożliwiając tym samym dodanie wielu istotnych informacji o naszej firmie, dodatkowych linków do podstron, numeru telefonu bądź też cen produktów oraz usług. Obowiązkowy element podczas tworzenia kampanii linków sponsorowanych.

Poniżej znajdziesz również wyjaśnienie kilku istotnych skrótów, na jakie natrafisz podczas prowadzenia działań reklamowych. Zapamiętaj je wszystkie, w przyszłości będą miały istotny wpływ na uzyskiwane przez Ciebie rezultaty.

ROAS – Wskaźnik ten informuje o zwrocie jaki uzyskujemy z konkretnej kampanii reklamowej, stanowi bowiem iloraz przychodu oraz kosztu poniesionego na działania promocyjne. Dzięki temu wskaźnikowi możemy bardzo precyzyjnie obliczyć efektywność naszej kampanii.

ROI – Wskaźnik bardzo często mylony z ROAS, pomimo istotnych różnic w definicji. W praktyce pozwala on bowiem mierzyć realny zysk z prowadzonych działań reklamowych. Wskaźnik szalenie istotny bowiem dzięki niemu określić możemy faktyczny stan naszej firmy oraz perspektywy wzrostu.



CTR – Współczynnik kliknięć, będący ilorazem ilości kliknięć reklamy przez ilość jej wyświetleń. W praktyce niekoniecznie jest tak, że im wyższy CTR tym lepiej. Biorąc pod uwagę wszelkie wskaźniki, w tym najważniejsze zwroty z inwestycji, bardzo niski CTR jest dla nas sygnałem, że przekaz reklamy może nie odpowiadać naszym odbiorcom, bardzo wysoki CTR natomiast oznacza, że możemy optymalizować chociażby koszt przekierowania, uzyskując jeszcze więcej kliknięć.

CPC – Model płatności jedynie za wygenerowane kliknięcie. Jest to więc korzystne dla reklamodawcy rozwiązanie, nie płaci on bowiem za wyświetlenia a jedynie za odbiorcę, który bezpośrednio trafił na jego stronę. Efektywność tego modelu płatności zależy oczywiście od sytuacji i naszych celów. Koszt natomiast zależy od jakości naszych działań reklamowych oraz działań konkurencji.

CPA – Model płatności jedynie za wygenerowaną akcję, którą może być wypełnienie formularza, rejestracja bądź finalizacja zakupu. Przedsiębiorcy często mylnie uważają, że generując bardzo duży ruch i znikomą ilość zakończonych akcji zapłacą niewiele za każdą z nich. Finalnie jest to iloraz kosztu kampanii oraz ilości wygenerowanych akcji.

CPM – Model płatności, w którym płacimy za 1000 wyświetleń naszej reklamy. W niektórych sytuacjach może on generować większą ilość przekierowań niż inne modele rozliczeń. Jak zawsze wszystko zależy od naszych celów a w tym przypadku mocno także od atrakcyjności przekazy reklamowego.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?

Jasne warunki współpracy, personalny kontakt, doradztwo oraz wieloletnie doświadczenie to gwarancja zorientowania na konwersję oraz maksymalizację wyników.

Potrzebujesz pomocy w efektywnym prowadzeniu kampanii Google Ads?

Tutaj znajdziesz więcej przydatnych informacji: